مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد جدید ناسا که اکنون در سومین هفته از سفر هشت ماهه خود به سوی سیاره مریخ قرار دارد، در حال حاضر تحقیقاتش را آغاز کرده است

curiosityمریخ نورد

کاوشگر curiosity کار خود را با استفاده از ابزار آشکارساز سنجش پرتو (RAD) آغاز کرده که به نظارت بر ذرات پرانرژی خورشید، ابرنواخترها و دیگر منابع می‌پردازد.

چنین پرتوی بطور بالقوه برای انسان خطرناک بوده، از این رو نتایج بدست آمده توسط این کاوشگر می‌تواند به دانشمندان در برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های آینده انسانی به سیاره مریخ کمک کند.

به گزارش ایسنا، کاوشگر curiosity که محور اصلی ماموریت 2.5 میلیارد دلاری آزمایشگاه علمی مریخ بوده، در روز 26 نوامبر (پنج آذر) به مقصد دهانه گیل سیاره مریخ به فضا پرتاب شد.

هدف اصلی این مریخ‌نورد یک تنی، بررسی امکان وجود حیات میکروبی کنونی یا پیشین در این دهانه است که از ماه اگوست سال 2012 و به محض ورود curiosity به مریخ آغاز خواهد شد. پیشتر 10 ابزار مختلف curiosity برای کمک به پاسخ این سوال ساخته شده‌اند.

اگرچه ابزار RAD همچنین به ارزیابی امکان سکونت در مریخ خواهد پرداخت، اما هدف ویژه طراحی این دستگاه برای آماده‌سازی برای کاوش انسانی آینده بر روی مریخ است. ارزیابی‌های این دستگاه به دانشمندان در محاسبه میزان پرتویی که فضانوردان در سطح این سیاره با آن مواجه می‌شوند، کمک خواهد کرد.

از آنجایی که مسافران آینده مریخ در طول مسیر نیز ممکن ات در معرض پرتوها قرار بگیرند، از این رو دانشمندان ابزار RAD را در فضای عمیق روشن کرده‌اند.

این مشاهدات نشانگر شروع کار علمی مریخ‌نورد curiosity بوده که در تابستان سال آینده بخش اصلی آن آغاز خواهد شد.

کد خبر 154477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز