همشهری آنلاین: پس از آن‌که صالحی وزیر امور خارجه از قصد انگلیس برای ایجاد دفتر حفاظت از منافع در سفارت سوئد خبر داد، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کردند؛ طرح بازگشایی دفتر حافظ منافع انگلیس در تهران موضوعیت ندارد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که نه تهران و لندن هیچ کدام از دو طرف وارد فاز قطع رابطه نشدند، گفت: با این تفاسیر طرح بازگشایی دفتر حافظ منافع انگلیس در تهران موضوعیت ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها در شرایط قطع مراودات سیاسی بحثی تحت عنوان بازگشایی دفتر حافظ منافع موضوعیت پیدا می‌کند اما از آنجا که مصوبه مجلس کاهش روابط با لندن بود، بنابراین با وجود فقدان حضور دیپلمات‌های انگلیس در تهران، بحث یاد شده موضوعیت ندارند.

وی بازگشایی دفتر حافظ منافع را مستلزم توافقی دوجانبه خواند و افزود: طبق کنوانسیون‌های بین المللی این اقدام نمی‌تواند بین تهران و لندن عملیاتی شود چراکه هیچ کدام از دو طرف وارد فاز قطع رابطه نشدند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: ‌زمانی که دولت دیوید کامرون دیپلمات‌های خود را از تهران فراخواند، اعلام کرد این کار به معنای قطع رابطه سیاسی با تهران نیست، پس با استناد به این موضع، طرح دفتر حافظ منافع موضوعیت ندارد.

وی درباره شرایط ایران برای از سرگیری روابط با انگلیس، ادامه داد: این مسئله‌ای است که دستگاه دیپلماسی باید آن را بررسی کند ولی به لحاظ سیاسی، اجتماعی و دید مردم فعلاً هیچ زمینه روشنی در این باره وجود ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تأثیر عذرخواهی انگلیس بر از سرگیری روابط سیاسی میان دو کشور، ‌یادآور شد: ‌ اگر لندن این گام را بردارد آن وقت وزارت خارجه باید مسئله را بررسی کند چون از دید مجلس آنچه به شکل قانون درآمد بحث کاهش روابط با این کشور بود.

ایجاد دفتر حافظ منافع انگلیس، در صورت قطع کامل روابط معنا پیدا می‌کند

محمد مهدی شهریاری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم، با تاکید بر اینکه از لحاظ قانونی عملا بحث قطع ارتباط با انگلیس نبوده، گفت: از آنجایی که قطع ارتباط دو کشور به صورت رسمی نبوده، نیازی به ایجاد دفتر حافظ منافع نیست، ممکن است انگلیسی‌ها بتواند اعضای کنسولی را برگردانند و کنسولی را باز کنند.

نماینده مردم بجنورد، جاجرم، ‌سملقان و مانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دفتر حافظ منافع در صورتی که قطع ارتباط رخ داده باشد، معنا پیدا می کند، ادامه داد: مثلا الان سوئیس حافظ منافع آمریکا درایران است، یا پاکستان حافظ منافع ایران در آمریکا است، در این صورت هم یک کشور دیگری کارهای سفارت را انجام می دهد که معمولا مستقیما ویزا را نمی دهند و بازهم این قبیل مشکلات باقی خواهد ماند.

این نماینده مجلس هشتم افزود: متاسفانه خیلی ازکسانی که درخواست ویزا ازسفارت ایران در لندن را داشتند و یا اسناد آنها در سفارت خانه مانده است، مشکلاتی بعد از تعطیلی سفارت و کنسولگری برایشان به وجود آمده که وزارت امور خارجه باید پیگیر کار این مردم باشد.

قصد انگلیس از طرح بازگشایی دفتر حافظ منافع، فرار به جلو است

پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نیز قصد انگلیس از طرح بازگشایی دفتر حافظ منافع در تهران را جنگ روانی خواند و گفت:‌ این اقدام یک حرکت و فرار به جلو است، زیرا مصوبه مجلس در ارتباط با کاهش رابطه با انگلیس موجب انفعال لندن در عرصه بین المللی شد.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی درباره قصد انگلیس برای بازگشایی دفتر حافظ منافع در ایران، افزود:‌ این اقدام یک حرکت فرار به جلو است چرا که مصوبه مجلس شورای اسلامی در رابطه با کاهش رابطه با انگلیس موجب انفعال لندن در عرصه بین المللی شد.

وی ادامه داد: انگلیس برای آنکه خود را از موضع انفعال خارج کند با طرح بازگشایی دفتر حافظ منافع در تهران می‌خواهد علیه ایران جنگ روانی راه بیاندازند.

سروری در ادامه گفت: مقامات دولت انگلیس باید بدانند راه انداختن جنگ روانی علیه ایران، آتشی است که دامن خود آن‌ها را می‌گیرد چون مجلس آماده تصویب قطع رابطه با این کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خسارات قطع رابطه لندن با تهران، بیشتر از آنکه متوجه ایران شود انگلیس را متضرر می‌کند، از این رو دولت دیوید کامرون هیچ‌گاه طالب تعطیل شدن مراودات سیاسی با جمهوری اسلامی نبود و نیست.

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس تأکید کرد: وزارت خارجه باید با آگاهی، هوشمندی، تحرک لازم و یک دیپلماسی روان و فعال توطئه جدید استعمار پیر علیه نظام جمهوری اسلامی را خنثی کند و در صورتی که انگلیسی‌ها بخواهند به این بازی منفعلانه ادامه دهند دستگاه دیپلماسی موظف است با گزارش به مجلس، زمینه اقدام بعدی نهاد قانون‌گذاری را فراهم کند.

طرح بازگشایی دفتر حافظ منافع انگلیس در تهران، جنگ روانی جدید علیه ایران است

در همین رابطه عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح بازگشایی دفتر حافظ منافع انگلیس در تهران را یک جنگ روانی جدید علیه ایران خواند و گفت: نباید به این مسئله اعتنا کرد و به آن پر و بال داد.‌

مصطفی کواکبیان درباره قصد انگلیس برای بازگشایی دفتر حافظ منافع در ایران، گفت:‌ طبق عرف بین الملل این اقدام زمانی انجام می شود که ارتباط دو کشور به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک بطور کامل قطع شود.

نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبه نهادقانون‌گذاری درباره کاهش روابط با انگلیس، افزود:‌ هدف آن مصوبه قطع رابطه نبود و لندن نیز این مسئله را خیلی خوب می داند اما با فرافکنی قصد فرار به جلو دارد.

وی با یادآوری تحولات منطقه و اوج گیری روحیه ضد استعماری در میان ملت های جهان،‌ افزود: لندن با طرح موضوعاتی شبیه بازگشایی دفتر حافظ منافع در تهران می خواهد به دنیا القاء کند هنوز در عرصه بین المللی قدرت چانه زنی و تأثیرگذاری دارد، درحالی‌که واقعیت های دنیا چیز دیگری را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: موضع‌گیری انگلیس برای بازگشایی دفتر حافظ منافع در تهران یک جنگ روانی جدید علیه جمهوری اسلامی است، از این رو نباید به آن اعتنا کرد و به آن پر و بال داد.‌

عذرخواهی، تنها راه پیش روی انگلیس برای برقراری رابطه با ایران

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که تا زمانی که عالی‌ترین مقام‌های انگلیس به طور رسمی از ایران عذرخواهی نکنند موضوع ایجاد دفتر حافظ منافع در تهران مطرح نمی‌شود، گفت: انگلیس با بازگرداندن دیپلمات‌های ایرانی به کشور قصد پیش دستی داشت که به شدت از این اقدام ضرر کرده است.

محمدکریم عابدی با بیان این که تا کنون انگلیس به طور رسمی از ایجاد دفتر حافظ منافع در ایران خبر نداده است، تصریح کرد: تا زمانی که عالی‌ترین مقام‌های انگلیس به طور رسمی از ایران عذرخواهی نکنند ایران اجازه ایجاد دفتر حافظ منافع را نمی‌دهد.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که نمایندگان مردم در مجلس کاهش رابطه با انگلیس را تصویب کرده‌ بودند، افزود: انگلیس با بازگرداندن دیپلمات‌های ایرانی به کشور قصد پیش دستی داشت که به شدت از این اقدام ضرر کرده است.

وی ادامه داد: آسیب‌های فراوانی پس از اقدام انگلیس در بازگرداندن دیپلمات‌های ایرانی به کشور به انگلیس وارد شده است و مقامات انگلیسی راهکاری به جز عذرخواهی از ملت ایران را پیش رو ندارند.

عابدی با بیان این که مقامات انگلیسی از اقدام خود پشیمان شده‌اند، گفت: انگلیس باید خسارت‌هایی که در طول تاریخ به ایران وارد کرده است را جبران کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم، تأکید کرد: مردم دنیا در قرن ۲۱ این موضوع که کشورهایی مانند کانادا و استرالیا مستعمره انگلیس باشند را نمی‌پسندند و انگلیس باید رفتار خود را اصلاح کند.

کد خبر 154162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز