سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طرح پیشنهاد ایجاد دفتر حافظ منافع از سوی انگلیس به‌ نوعی اعلام قطع رابطه با ایران است که از این رو، جمهوری اسلامی نیز باید در سطح روابط خود با این کشور تجدیدنظر کند و آن را تنزل دهد.

پرویز سروری نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ، درباره پیشنهاد انگلیس برای تاسیس دفتر حافظ منافع در تهران پس از تسخیر چندساعته سفارتخانه این کشور توسط دانشجویان و کاهش روابط سیاسی تهران - لندن اظهار داشت: این پیشنهاد انگلیس فرار رو به جلو تلقی می‌شود‌ چرا‌که مصوبه اخیر مجلس به‌شدت آنها را منفعل کرده است.

وی با بیان اینکه انگلیس باید بداند جمهوری اسلامی بر اساس صبر و خویشتنداری، این سطح از کاهش رابطه را پذیرفته است، افزود: ملت ایران تمایل زیادی برای قطع رابطه با کشوری خبیث همچون انگلیس دارد.

* پیشنهاد ایجاد دفتر حافظ منافع بازی جدید انگلیس است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به واقف بودن انگلیس به عواقب سوء قطع رابطه با ایران گفت: پیشنهاد ایجاد دفتر حافظ منافع، یک بازی سیاسی از سوی انگلیس است که وزارت امور ‌خارجه باید به‌ سرعت در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

وی تأکید کرد: اگر انگلیس به رفتار مغرضانه خود علیه ایران ادامه دهد، جمهوری اسلامی با سرعت و قاطعیت مرحله جدیدی از برخورد با این کشور را دستور کار خود قرار می‌دهد و ممکن است حتی اقدام به قطع رابطه با انگلیس کند.

سروری بر همین اساس خاطرنشان کرد: انگلیس به ‌جای اینکه نسبت به جبران خطاها و خباثت‌های خود اقدام عملی انجام دهد، با فرافکنی و فرار به جلو در تلاش است خود را محق تأسیس دفتر حافظ منافع نشان دهد در حالی که آنها باید بر اساس مصوبه مجلس اقدام به استقرار کاردار به ‌جای سفیر کنند.

وی متذکر شد: اگر انگلیس موضوع اخراج سفیر ایران و جایگزین شدن کاردار را مطرح کند، جمهوری اسلامی نیز در این مسیر حرکت می‌کند و در این شرایط انگلیس باید همچون آمریکا برای مذاکره و روابط دیپلماتیک با ایران التماس کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس به انگلیس توصیه کرد که همین مقدار رابطه با ایران را نیز از دست ندهد چراکه نظام به‌ خوبی به نیاز انگلیس برای برقراری رابطه سیاسی و اقتصادی واقف است.

سروری با یادآوری خباثت‌ها و توطئه‌های انگلیس علیه کشورمان در طول تاریخ، تصریح کرد: قطع رابطه با انگلیس به جمهوری اسلامی خسارتی وارد نمی‌کند و لطمات ناشی از این موضوع، بیشتر متوجه لندن‌نشینان است.

* انگلیس عقلانیت را در رفتارهای سیاسی خود بیشتر کند

وی به بحران‌های سنگین دولت انگلیس‌ و اعتراضات مردمی در این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی از دست‌دادن بازار بزرگی همچون ایران منجر به افزایش نرخ بیکاری و افزایش مشکلات داخلی انگلیس می‌شود؛ به ‌همین دلیل آنها باید با دقت و عقلانیت بیشتری درباره رفتارهای خود فکر کنند.

نماینده تهران در مجلس هشتم اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید پیشنهاد انگلیس را برای تشکیل دفتر حافظ منافع به دقت بررسی کند و اگر لندن اصرار به انجام این کار داشته باشد، دست به اقدام متقابل بزند.

سروری در پایان تصریح کرد: طرح پیشنهاد ایجاد دفتر حافظ منافع از سوی انگلیس به‌ نوعی اعلام قطع رابطه با ایران است که از این رو، جمهوری اسلامی نیز باید در سطح روابط خود با این کشور تجدیدنظر کند و آن را تنزل دهد.

کد خبر 153720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز