جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با پرس تی‌وی می‌گوید، تحریم‌های جدید انگلیس علیه نظام بانکی و بخش انرژی ایران، اقدامات تحریک آمیزی برای قرار دادن تهران در مسیر تقابل با غرب است.

franklin lamb

فرانکلین لمب حقوقدان بین‌المللی اظهار داشت: "روی دیگر سکه این است که انگلیس آن‌ها (دولت ایران) را تحریک می‌کند. امیدوارم که تهران در این دام‌ها که به نظر من به صورت بسیار خطرناکی در حال چیده شدن است، نیفتد."

به دنبال انتشار آخرین گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 8 نوامبر، دولت انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه نظام بانکی ایران و بخش انرژی این کشور اعمال کرده است.

آمانو در گزارش خود ایران را به پیگیری یک برنامه پنهانی برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده است.

این تحلیل‌گر ساکن بیروت ضمن "شدید" توصیف کردن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، افزود، این اقدامات تنبیهی حتی از جانب امریکا، وفادارترین هم پیمان انگلیس نیز بکار گرفته نشده است.

لمب در ادامه با اشاره به اعتراض دانشجویان ایرانی مقابل سفارت انگلیس در تهران، خاطر نشان کرد، انگلیس به کمک هم پیمانان خود، مخصوصا امریکا و اسرائیل، به احتمال بسیار زیاد از این واقعه به منظور بد نشان دادن چهره ایران و افزایش تنش میان تهران و غرب استفاده خواهد کرد.

وی به مقامات ایران در مورد انگیزه‌های انگلیس در مورد کل این ماجرا هشدار داده و ابراز امیدواری کرد که آن‌ها نهایت دقت را در برخورد با وضعیت به کار گیرند.

این تحلیل‌گر تصریح کرد: "فکر می‌کنم سابقه دولت ایران در حفظ اعتدال و آرامش در مواقعی که تحت فشار قرار می‌گیرد، نهایتا چیره شدن تهران بر این وضعیت را در پی خواهد داشت."

صدها دانشجوی ایرانی روز سه شنبه (8 آذر، 29 نوامبر) با شرکت در اجتماعی اعتراض آمیز مقابل سفارت انگلیس در تهران، خواستار اخراج سفیر این کشور اروپایی شدند.

معترضان همچنین تظاهراتی مقابل محوطه دیپلماتیک انگلیس در شمال تهران برگزار کردند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای نسبت به "رفتارهای غیرقابل قبول" تعداد معدودی از معترضان در جریان تظاهرات مقابل سفارت انگلیس ابراز تاسف کرد.

به دنبال این تظاهرات، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه (9 آذر، 30 نوامبر) اعلام کرد که لندن تمام دیپلمات‌های خود را از ایران خارج کرده و سفارت ایران در لندن نیز تعطیل خواهد شد.

در پی بسته شدن سفارت ایران در لندن توسط دولت انگلیس، در اقدامی سازماندهی شده، این سفارت‌خانه روز پنج شنبه (10 آذر) توسط گروهی از عناصر ضد انقلاب مورد حمله قرار گرفت.

کد خبر 152751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز