همشهری‌آنلاین: روسیه با هشدار به کشورهای غربی درباره تشدید تنش­ با ایران، تاکید کرده است که چنین اقداماتی "عواقب جدی" به همراه خواهد داشت.

moscow

الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  پنجشنبه (10 آذر) گفت: "ما قاطعانه علیه آغاز تنش­‌های پیچیده و مواجهه با مسائل مرتبط با ایران سخن می­‌گوییم. معتقدیم که این این مسئله عواقب جدی بسیاری به دنبال خواهد داشت."

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوکاشویچ در جمع خبرنگاران گفت: "تنش­‌های فزاینده در روابط با تهران اساسا مانع ازسرگیری گفتگوها" میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و امریکا) به علاوه آلمان درباره برنامه هسته‌­ای تهران است.

این اظهارات در پی اعمال دور تازه‌­ای از تحریم­‌ها علیه 180 شخص و شرکت ایرانی توسط وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه، که در تحریم بخش نفتی تهران ناکام ماندند، مطرح می­‌شود.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین ادعا کردند که بر پیشبرد اقدامات جانبی کار خواهند کرد که به طور مستقیم بر صنعت نفت ایران تاثیر گذارد.

امریکا، انگلیس و کانادا در 21 نوامبر (30 آبان) تحریم­های یک‌جانبه‌­ای را علیه بخش‌­های مالی و انرژی ایران اعمال کردند. این اقدام در پی انتشار گزارش 8 نوامبر (17 آبان) آژانس بین­المللی انرژی اتمی صورت گرفت که ادعا می­کند برنامه هسته‌­ای ایران جنبه نظامی دارد.

لوکاشویچ ادامه داد: "مشغول مذاکره درباره گزارش غیرسازنده، بدموقع و ضعیف آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی هستیم."

وی اضافه کرد: "همچنین مذاکراتی درباره تحریم­‌های یکجانبه و فراسرزمینی برخی کشورها و تهدیدات کاملا غیر قبول و استفاده از زور علیه تهران صورت گرفته است."

ایران گزارش آژانس را "نامتوازن، غیرحرفه­ای و تحت فشارهای سیاسی به خصوص با انگیزه­‌های سیاسی از سوی امریکا" خوانده و آن را رد کرده است.

امریکا، رژیم اسراییل و برخی متحدانشان تهران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه هسته­‌‌ای خود متهم می­‌کنند و از این بهانه برای اعمال تحریم­‌های بیشتر و نیز درخواست برای حمله به ایران استفاده می­‌کنند.

ایران با این وجود با رد این اتهامات "بی­اساس" به عنوان عضو معاهده منع گسترش سلاح­های هسته­ای و آژانس تاکید کرده است که حق هرگونه توسعه و دستیابی به فن­آوری اتمی برای اهداف صلح­آمیز را دارد.

آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی تاکنون بازرسی­‌های بی­شماری از تاسیسات هسته­‌ای ایران به عمل آورده است، اما هرگز مدرکی دال بر انحراف در برنامه صلح­‌آمیز هسته­ای ایران به دست نیاورده است

کد خبر 152752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز