همشهری آنلاین: همزمان با اعلام آمادگی تهران برای مذاکره با گروه ۵+۱، روسیه درباره اعمال فشار به ایران در خصوص برنامه انرژی هسته‌ای این کشور به غرب هشدار داده است.

به گزارش پرس تی وی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز چهارشنبه (۲۶ بهمن، ۱۵ فوریه) در یک کنفرانس خبری در لاهه سخن می‌گفت، به ضرورت اجتناب از هر اقدامی، از جمله تحریم‌ها، که موجب تضعیف هم‎کاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود، تاکید کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد:مساله مهم این است که تمامی اقداماتی که در زمینه هسته‌ای اعلام می‌شود و انجام شده باید کاملا تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گیرد.

وی همچنین حمایت کشورش را از مذاکرات در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد.

لاوروف افزود:مایلیم ایرانی‌ها را به همکاری با آژانس ترغیب کنیم، ما آن‌ها را به تداوم گفت‌وگو در خصوص موارد خاص مورد اختلاف ترغیب می‌کنیم.

در همین حال، ایران از به رسمیت شناخته شدن حق این کشور در زمینه داشتن انرژی هسته‌ای صلح آمیز از سوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

جمهوری اسلامی برای از سرگیری مذاکرات با ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۵+۱) اعلام آمادگی کرده است.

ایران و گروه ۵+۱، دسامبر ۲۰۱۰ در ژنو و ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول ترکیه ۲ دور مذاکرات چندجانبه برگزار کرده‌اند.

تهران ضمن اعلام آمادگی در زمینه تداوم مذاکرات بر اساس زمینه‌های مشترک، تاکید کرده است از هیچ یک از حقوق خود صرف نظر نخواهد کرد.

آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی این کشور به همراه رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ‌ایران را به انحراف از برنامه هسته‌ای و تلاش برای دستیابی به اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند و از این ادعاها به عنوان دستاویزی برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و بین‌المللی‌ علیه ایران استفاده کرده‌‌اند.

ایران نیز همواره با رد ادعای غرب تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

کد خبر 160669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز