گروه سیاسی: دیپلمات‌های کشورمان در لندن در میان استقبال تشکل‌های دانشجویی به میهن بازگشتند.

سفارت انگلیس

مانور تبلیغاتی و بهره‌‌برداری سیاسی انگلیس از تجمع معترضانه دانشجویان را این‌بار دانشجویان پاسخ داده‌اند. در کنار نامه‌ای که انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور درباره دلایل تسخیر باغ قلهک و سفارت انگلیس خطاب به دانشگاهیان جهان نوشته‌اند بسیج دانشجویی312 دانشگاه کشور با صدور بیانیه‌ای از وزارت خارجه خواستند با هماهنگی دستگاه قضایی در اسرع وقت باغ‌قلهک را از چنگال انگلیسی‌ها درآورد.

این نامه‌ها می‌توانست به‌خودی‌خود پاسخی به اظهارات جدید دومنیک جان چیلکات سفیر انگلیس در تهران باشد که در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیس ادعا کرده است حرکات دانشجویان در تجمع مقابل سفارت انگلیس و ورودشان به داخل سفارت و باغ‌قلهک با حمایت دولت انجام شده است.

اینگونه برداشت از جنبش‌های دانشجویی را البته انگلیسی‌ها در روز حادثه هم به نمایش گذاشته بودند و صبح همان روزی که قرار بود تجمع خودجوش دانشجویی برگزار شود در بیانیه‌ای این تجمع را برنامه‌ریزی رسانه‌های دولت دانستند.در کنار این تحولات آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی مرجع تقلید شیعیان نیز بیانیه‌ای خطاب به دانشجویان منتشر کرده و آنها را از انجام کارهای احساسی منع کرد.این مرجع تقلید آورده است: به احتمال بسیار قوی در اینگونه موارد، افراد نفوذی خود را به میان جوانان پاکباز می‌فرستند تا دست به تخریب و اقدام‌های دیگری بزنند و در سطح جهان ضد‌ما تبلیغات وسیعی راه بیندازند که انداختند.

وی افزوده است: به همه این عزیزان نصیحت پدرانه می‌کنم، در اینگونه موارد فراتر از قانون گام برندارند و بدون اجازه رهبر بزرگوار انقلاب و مقامات مسئول اقدامی نکنند، شرایط منطقه کاملا به نفع ما و به زیان آنهاست. آنها درصددند با بهانه‌هایی این شرایط را
بر هم زنند، بسیار باید هشیار باشیم و بهانه به دست آنها ندهیم. مخصوصا در آستانه انتخابات احتیاج به آرامش زیادی در داخل داریم تا بتوانیم شرکت حداکثری مردم را ان‌شاءالله جلب کنیم.

نامه‌های دانشجویی

بسیج دانشجویی 312 دانشگاه کشور با صدور بیانیه‌ای از تعطیلی سفارت انگلیس در ایران حمایت کردند. در این بیانیه آمده است که بر خلاف جنجال‌سازی‌ اخیر رسانه‌های غربی در مورد تعطیلی لانه جاسوسی انگلستان، این هوچی‌گری و پروپاگاندای رسانه‌ای امری کاملاً برنامه‌ریزی شده بوده که قبل از اقدام عزتمندانه فرزندان خمینی کبیر کلید خورده بود. در این بیانیه خطاب به علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه آمده است که با کدامین استدلال از نقش جنجال‌ساز بسیاری از این سفرا و دولت‌هایشان در حوادث چند روز اخیر و رویدادهای پس از انتخابات‌88 به نفع روباه پیر به‌سادگی می‌گذرند؟

این دانشجویان همچنین به تمامی کشورهایی که انگلیس را همراهی می‌کنند هشدار داده‌اند که درصورت هرگونه ماجراجویی و فتنه‌انگیزی جدید با سیلی ملت ایران مواجه خواهند شد. در نامه دیگری نیز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور خطاب به دانشگاهیان جهان اعلام کرد که در حمایت از ۹۹‌درصدی‌های جهان و در ضدیت با سیاست‌های مستکبرین، سفارت انگلیس در تهران را به تصرف خود درآوردند.

بازگشت دیپلمات‌ها

دیپلمات‌های ایرانی در لندن بامداد دیروز به وطن برگشتند. لندن بعد از اتفاقات اخیر، 48‌ساعت به این دیپلمات‌ها فرصت داده بود انگلیس را ترک کنند. بعد از این اتفاقات برخی عناصر ناشناس در لندن شروع به آزار و اذیت دیپلمات‌های ایرانی کرده بودند
سخنگوی وزارت خارجه ایران به‌دنبال بازگشت کارکنان سفارت ایران در لندن گفت که انگلیس تاوان رفتار نامناسب 100‌سال اخیر خود با ملت ایران را پس می‌دهد.

اسلامی کاردار سفارت کشورمان در انگلیس هم پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: با وجود تمامی فشارها، تمامی کارکنان سفارت ایران در لندن با بدرقه رسمی‌دولت انگلیس و با عزت خاک این کشور را ترک کردند. رامین مهمانپرست به رژه تبلیغاتی سفیران کشورهای اروپایی در تهران و بازدید آنها از باغ‌قلهک اشاره کرد و گفت که این دیدار با هماهنگی وزارت خارجه انجام شد.او افزود: البته ما در مقابل اقدام دولت انگلیس اقدام متقابلی خواهیم کرد و اگر قرار باشد درخصوص ارتباط با انگلیس تصمیمی گرفته شود حتماً آن تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ خواهد شد.

مذاکره سران انگلیس و فرانسه

سران انگلیس و فرانسه در دیدار با یکدیگر درباره ایران مذاکره کردند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه در پاریس با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. کامرون در اظهاراتی خصمانه گفت: این دیدار فرصتی بود تا از رئیس‌جمهور سارکوزی برای کمک فرانسه به کارکنان و سفارتمان و افزایش فشار بر ایران با افزایش تحریم‌ها تشکر کنم.

کد خبر 152930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز