همشهری آنلاین: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌گوید از هر پنج کارمند یکی دچار اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب است و این اختلالات بر بهره‌وری آنها در محیط کار اثر می‌گذارد

occupation

به گزارش رویترز سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌گوید افراد مبتلا به بیماری روانی اغلب در مرخصی استعلاجی هستند و 30 تا 50 درصد از تقاضای خسارت ناشی از معلولیت در کشورهای عضو سازمان به خاطر مشکلات بهداشت روانی است.

این گزارش به سیاستگذاران توصیه می‌کند که راه‌های جدیدی برای مقابله با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیماری روانی، پیدا کنند، به خصوص که در دوران بحران اقتصادی عوامل تشدیدکننده‌ مشکلات روانی مانند استرس در محل کار ممکن است افزایش پیدا کند.

این گزارش می‌گوید:" افزایش ناامنی شغلی و فشار در محیط‌های کاری ممکن است باعث افزایش مشکلات بهداشت روانی در سال‌های آینده شود."

بر اساس این گزارش شمار کارمندانی که در معرض استرس مربوط به کار هستند در دهه گذشته در تمام کشورهای عضو افزایش یافته است و در شرایط اقتصادی فعالی افراد بیشتری درباره امنیت شغلی‌شان نگران هستند.

افسردگی یک عامل عمده مرگ، معلولیت و فشار اقتصادی در سراسر جهان است و سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2020 افسردگی به دومین عامل بار بیماری‌ در همه سنین در جهان بدل شود.

گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان میدهد در کشورهای عضو این سازمان اغلب افراد دچار مشکلات روانی اشتغال به کار دارند، و میزان اشتغال آنها 55 تا 70 است که حدود 10 تا 15 درصد پایین‌تر از میزان اشتغال افراد بدون مشکل روانی است.

اما بر اساس این گزارش اگر به آمار بیکاری توجه کنیم، احتمال بیکاری افراد دچار مشکلات روانی دو تا سه برابر نسبت به افراد بدون مشکل روانی است و این تفاوت بیانگر زیان اقتصادی عمده‌ای است.

این گزارش می‌گوید: "اغلب اختلالات روانی شایع قابل درمان هستند و با درمان مناسب احتمال اشتغال این افراد را می‌توان بالا برد."

بر اساس این گزارش نظام‌های بهداشتی در اغلب کشورها صرفا بر درمان کردن افراد مبتلا به اختلال روانی شدید مانند اسکیزوفرنی متمرکز هستند که تنها یک چهارم مبتلایان به اختلال روانی را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 153659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز