همشهری آنلاین: بر اساس نظرسنجی انجام شده ۷۲ درصد از مردم دستگاه دولتی و ۱۶ درصد آن‌ها قوه قضاییه را در این رابطه مقصر ‌می‌دانند و این نشان دهنده این است که مردم به صورت هوشمندانه پرونده فساد را مورد بررسی قرار ‌می‌دهند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پرونده فساد مالی اخیر، تصریح کرد: نظام به راحتی از کنار این پرونده نمی‌گذرد زیرا ‌می‌داند که افکار عمومی نسبت به این مساله حساس است، طبق بررسی‌های به دست آمده و نظرسنجی انجام شده ۷۲درصد از مردم دستگاه دولتی و ۱۶ درصد آن‌ها قوه قضاییه را در این رابطه مقصر ‌می‌دانند و این نشان دهنده این است که مردم به صورت هوشمندانه پرونده فساد را مورد بررسی قرار ‌می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پور محمدی که در همایش پیشگیری و مبارزه با مفاسد در سالن سازمان بازرسی کل کشور سخن ‌می‌گفت، با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین، گفت: همایش پیشگیری و مبارزه با مفاسد که امروز برگزار ‌می‌شود یک همایش درون سازمانی است و در آینده همایش کار‌شناسی شده و تخصصی با حضور نمایندگان سه قوه برگزار خواهد شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، با تاکید بر اینکه ما از کتاب و سنت به عنوان دو بال پرواز الهام گرفته‌ایم، گفت: با تمسک به این دو عنصر هرگز منحرف نخواهیم شد و اگر انسانی ‌می‌خواهد به مدارج عالی دست یابند نباید به دنبال فساد و برتری طلبی باشد.

وی افزود: قانون اساسی ما با توجه به همین آموزه‌ها به مباحث کلی سیاسی کشور پرداخته است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری در رابطه با سلامت اداری‌، اجتماعی‌، فرهنگی و سیاسی و زیرساخت‌های آن مبانی زیادی را تبیین نموده است، گفت: با توجه به اینکه تاکید به مبارزه با فساد اقتصادی در کلام امام و رهبری اشاره‌هایی زیادی شده است ‌می‌توان بر اساس قانون‌گذاری با تصویب قوانین مختلف به مبارزه به آن پرداخت.

پورمحمدی با اشاره به قانون مبارزه پولشویی که بخش‌های زیادی در آن تنظیم و بخش‌های نیز اجرایی شده است، گفت:‌ کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل در جمهوری اسلامی به تصویب رسیده است، توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و به عنوان قانون داخلی ارائه ‌می‌شود.

وی افزود: منابع پولی عمده مانند صندوق توسعه ملی که هر سال ۲۰ درصد از فروش نفت به آن واریز ‌می‌شود تا چند سال آینده با موجودی بانک مرکزی برابری خواهد کرد و رهبری در سیاست‌های کلی خود فرموده‌اند که کسی حق برداشت از این صندوق را ندارد.

وی با اشاره به حضور ناظران مقیم در دفتر بازرسی گفت: با ایجاد این گروه منابع مالی مورد تعدی قرار نخواهند گرفت‌.

پورمحمدی با اشاره به تصویب قانون نظارت بر رفتار قضات، خاطرنشان کرد: قضات ما باید براساس عقل داوری کنند و به همین دلیل باید بر کار آن‌ها نظارت صورت بگیرد که با تصویب این قانون نگاه نظارتی و سالم سازی ایجاد شود.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، تصریح کرد: نمایندگان در بعد نظارتی برخورد حتی فرا‌تر از قانون اساسی عمل کرده‌اند، مواردی در این قانون به تصویب رسیده که مورد ایراد از سوی شورای نگهبان قرار گرفته که امیدواریم در تصحیح مجدد این قانون به تصویب برسد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه قانون ارتقای سلامت اداری به تصویب رسیده است، گفت: این قانون فساد را در حوزه‌های اداری و غیر اداری اصولی و عمومی مورد توجه قرار داده و به جرئت ‌می‌توان گفت قوی‌ترین قانون نیز در بحث مبارزه با فساد به تصویب رسیده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تقویت ساختار‌ها گفت: این قانون حاکی از تشکیل دستگاه شورای نظارتی است که در برنامه پنج ساله توسعه تبدیل به ماده قانونی با حضور دو عضو از هر قوه شده است.

وی با اشاره به مبارزات گسترده در سال‌های گذشته در معقوله فساد گفت: این پرونده‌ها که مورد بررسی قرار ‌می‌گیرند در سایت قسط به اطلاع عموم ‌می‌رسد‌.

پورمحمدی با اشاره به اینکه رتبه ایران در سازمان معافیت جهانی و سلامت روانی کشور‌ها مورد بررسی قرار گرفته و ارتقا یافته است، گفت: در زمانی که همه علیه ما هستند ‌می‌توانیم جایگاه خود را به دست آورده و حتی آن را ارتقا بدهیم.

 

کد خبر 153495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز