همشهری آنلاین: فرآیندهای مرتبط با اجرا و پیاده سازی سیستم آسیکودای جهانی در گمرک ایران توسط واحد عمران سازمان ملل متحد (آنکتاد) برای مدیران گمرک تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران کارشناسان واحد عمران سازمان ملل متحد در جلسه ای با مدیران ستادی گمرک ایران مراحل پیاده‌سازی سیستم آسیکودای جهانی در گمرک و عمده‌ترین مزایای عملیاتی کردن این سیستم را توضیح دادند.

این گزارش می‌افزاید: باتوجه به پیشرفت تکنولوژی روز دنیا جهت به روز کردن فرآیندها و تسهیل بیشتر رویه‌های گمرکی بایست سیستم آسیکودای جهانی در گمرکات اجرایی شود.

براساس این گزارش در این جلسه "الیون سیس" مدیر منطقه‌ای پروژه آسیکودا در خاورمیانه با اشاره به پیشرفت گمرک ایران در زمینه اجرای سیستم آسیکودا++ (پلاس پلاس) افزود: از آنجایی که سیستم آسیکودا++ به لحاظ تکنولوژی قدیمی است باید از سیستم پیشرفته‌تری که برپایه یک تکنولوژی مدرن و دارای یک بنیاد اینترنتی است بهره‌برداری کنیم که سیستم آسیکودا جهانی نام دارد.

الیون سیس افزود: فراهم کردن امضای الکترونیکی برای اسناد، استفاده از سیستم اثر انگشت و تصویر قرنیه چشم برای شناسایی در سیستم آسیکودای جهانی، بهره‌گیری از یک تیم متخصص IT و امور گمرکی و سرمایه‌گذاری لازم جهت استقرار نرم‌افزارهای لازم ضروری است.

وی گفت: سیستم آسیکودای جهانی کلیه رویه‌های گمرکی را پوشش خواهد داد و گمرکاتی که پیش از این برای آسیکودا++ سرمایه‌گذاری کردند می‌توانند همزمان با استفاده از آن آسیکودای جهانی را در گمرکات خود اجرایی کنند.

به گفته وی اجرای سیستم آسیکودای جهانی در گمرکات که منجر به استقرار گمرک الکترونیکی می‌شود پایه و اساس تجارت الکترونیکی است، چراکه تعامل و ارتباط با سازمان‌های مرتبط تجاری از طریق عملیاتی کردن این سیستم در گمرکات عملی خواهد شد.

مدیر منطقه‌ای پروژه آسیکودا در خاورمیانه افزود: واحد عمران سازمان ملل متحد در زمینه آموزش کارکنان گمرک برای عملیاتی کردن سیستم آسیکودای جهانی کمک‌های مؤثری خواهد کرد تا گمرکات بتوانند با اجرای این سیستم به سمت عملیات تجاری بدون کاغذ گام بردارند. که البته این کار پس از امضای موافقتنامه با آنکتاد و با سرمایه‌گذاری مطلوب بر روی نیروهای متخصص و فراهم کردن بستر مخابراتی مناسب عملی خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: پس از امضای موافقتنامه، اجرا و پیاده‌سازی سیستم آسیکودای جهانی در گمرک ایران طی مدت 2 سال در 4 فاز به انجام خواهد رسید که فاز اول اجرا و پیاده‌سازی سیستم ترانزیت در سطح ملی، برقراری ارتباط و تعامل با سازمان‌ها و دست‌اندرکاران مرتبط تجاری، مکانیزه کردن اسناد مالی و حسابداری و فاز چهارم اجرا و پیاده‌سازی سایر رویه‌های گمرکی براساس سیستم آسیکودای جهانی است.

شایان ذکر است سیستم آسیکودا++ از سال 1375 به منظور مکانیزه کردن تشریفات ترخیص کالا در 3 فاز اجرایی شده است که حدود 60 گمرک عمده کشور که تقریباً 98 درصد عملیات تجاری گمرک را انجام می‌دهد، تحت پوشش قرار داده است.

کد خبر 15335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز