یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و مسئولان هنری دیروز 5 آذرماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز شد.

به گزارش همشهری آنلاین، حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه دوسالانه نگارگری با اشاره به برگزاری دوسالانه‌های تجسمی در سال جاری گفت: جای خوشحالی است که دوسالانه‌های تجسمی با کیفیت قابل تحسین و استقبال فراوان هنرمندان و علاقمندان به طور متناوب در سال جاری برگزار می‌شود و هشتمین دوسالانه نگارگری نیز با اقبال قابل توجه هنرمندان در اصفهان برگزار شده است.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشینه هنر نگارگری در ایران گفت: خاستگاه هنر نگارگری کشور ماست و نگارگری نماد هنر ایران است که سابقه‌ای درخشان و دیرینه دارد، بنابراین این هنر ضرورت توجه بیشتری را می‌طلبد و ما می‌توانیم با زبان این هنر، که متعلق به ماست و رنگ و بوی ایرانی اسلامی دارد با دنیا سخن بگوییم و گفت و گو کنیم.‌

شاه آبادی با تاکید بر ضرورت توجه دانشگاهها به رشته نگارگری افزود: جای تشکر دارد که در سال‌های اخیر به موضوع آکادمیک رشته نگارگری توجه شده است و در بعضی دانشگاهها بیش از گذشته به آن پرداخته می‌شود و آموزش داده می‌شود، اما ضرورت دارد، نگارگری که شناسنامه هنر ایران است به گونه‌ای در مقاطع مختلف در دانشگاهها جاری باشد که از همه ظرفیت‌های این هنر به نحو مطلوب استفاده شود و این هنر به جایگاه درخشان خود که در گذشته در کشور داشته است، بازگردد.

شاه آبادی درباره هنر نگارگری گفت: نگارگری را باید هنری ملی و قدسی دانست که نگاه به کمال دارد و کمال طلب است و به دنبال استخراج حقیقت است و و ویژگی‌های هنر واقعی، راستین و متعالی در نگارگری دیده می‌شود.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد ظرفیت‌هایی که دوسالانه‌های تجسمی برای رشد و تعالی هر یک از رشته‌ها فراهم می‌کنند، به نحو مطلوب به خدمت گرفته شود.

شاه آبادی در پایان از مسئولان هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، مدیر کل هنرهای تجسمی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برای برگزاری این دوسالانه قدردانی کرد.

محمود شالویی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در ادامه این مراسم از راه اندازی دبیرخانه دائمی دوسالانه ملی نگارگری ایران در اصفهان خبر داد.

شالویی با اشاره به جایگاه و پیشینه هنر نگارگری در ایران و در شهر اصفهان گفت: کشور ما خاستگاه هنر نگارگری است و نگارگری به عنوان هنر ایرانی همواره مورد توجه بوده است.

شهر اصفهان نیز به عنوان پایگاه مهم این رشته است و به همین دلیل برای برگزاری دوسالانه ملی نگارگری انتخاب شد و امیدواریم این دوسالانه سبب شود بیش از امروز نگارگری ما در عرصه جهانی با هنرمندان اصفهانی شناخته شود.

مدیر کل هنرهای تجسمی با اشاره به تمرکز زدایی از رویدادها و جشنواره‌های تجسمی گفت: دوسالانه ملی نگارگری ایران در راستای تمرکززدایی در تهران و اصفهان برگزار می‌شود و دوسالانه ملی سفال نیز ماه گذشته در سمنان و تهران برگزار شد.

شالویی افزود: هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، دومین رویداد مهم هنرهای تجسمی است که سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان تابستان امسال در اصفهان برگزار شد و دبیرخانه دائمی آن در این شهر تشکیل شد و امروز شاهد برگزاری دوسالانه ملی نگارگری در اصفهان هستیم که از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد برگزاری دوسالانه درخواست می‌شود دبیرخانه دائمی دوسالانه ملی نگارگری ایران با توجه به طرفیت‌ها و جایگاه نگارگری در اصفهان، در این شهر راه اندازی شود.

مدیر کل هنرهای تجسمی با اشاره به ویژگی‌های هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران گفت: هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با استقبال فراوان هنرمندان که در دوره‌های قبل سابقه نداشته، برگزار شده است و بیش از 500 هنرمند بیش از یکهزار اثر به این دوسالانه ارسال کردند که این بیانگر رونق هنر نگارگری است و امیدواریم زمینه مناسبی باشد دانشگاهها و مراکز آموزشی نیز توجه جدی برای این هنر داشته باشند و برنامه‌های آموزشی جدی و قوی برای این هنر طراحی و اجرا کنند.

شالویی در ادامه گفت: هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در دو بخش برگزار شده است که آثار استادان و هنرمندان پیشکسوت در موسسه فرهنگی، هنری صبا در تهران به نمایش گذاشته شده و بخش رقابتی دوسالانه در موزه هنرهای اصفهان برگزار شده است.

در این دوره دو بخش طراحی و نقاشی زیر روغنی به دوسالانه اضافه شده و در بخش مشق نیز هنرمندان بر اساس آثار استادان، آثاری را ارائه کرده اند.

مدیر کل هنرهای تجسمی گفت: دوسالانه نگارگری از دوسالانه‌های موفق تجسمی است که بیانگر حضور پرشور هنرمندان نگارگری و علاقه جوانان به این هنر است و امیدواریم این دوسالانه موجب رونق و اعتلای بیشتر هنر نگارگری شود.

شالویی در ادامه افزود: هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران سومین دوسالانه‌ای است که پس از دوسالانه ملی مجسمه‌سازی و دوسالانه ملی سفال ایران برگزار شده است.

مدیر کل هنرهای تجسمی در پایان از همراهی و همکاری هنرمندان، رئیس و دبیر دوسالانه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، موزه هنرهای معاصر اصفهان، سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در برگزاری هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران قدردانی کرد.

در ادامه نمایشگاه آثار هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور مسئولان و هنرمندان گشایش یافت و از آثار دوسالانه در شش گالری موزه هنرهای معاصر اصفهان دیدن کردند.

در هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران 275 اثر از 226 هنرمند در بخش رقابتی در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشته شده است و در بخش استادان 58 اثر از 35 هنرمند پیشکسوت و استادان نگارگری در موسسه فرهنگی، هنری صبا تهران ارائه شده است.

هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تا پنجم دی ماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان و موسسه فرهنگی، هنری صبا ادامه دارد.

 

کد خبر 152292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز