دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسسه توسعه هنرهای تجسمی با انگیزه توسعه و رشد خلاقیت‌ها و اعتلای هنر اصیل ایرانی، اسلامی و به منظور بازنگری در ساختار فعالیت‌ها و ساماندهی هنرهای تجسمی ایران،به عنوان یکی از مهمترین ارکان اشاعه فرهنگ و تمدن اسلامی در داخل و خارج کشور و بهبود وضعیت تولید و عرضه آثار هنری و برقراری ارتباط با تشکل ها و هنرمندان سراسر کشور با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت غیرانتفاعی و غیردولتی با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم بر تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی هنری ، تشکیل شده است.

مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی

اهداف این مرکز به این شرح طراحی شده اند:

* کمک و حمایت از تحقیقات و پژوهش های نظری و تجربیات عملی در عرصه های مختلف هنر.

* فراهم کردن زمینه های مناسب جهت شرکت و حضور هنرمندان هنرهای تجسمی در گالری ها و مراکز نمایشگاهی معتبر جهان.

* زمینه سازی برای مشارکت فعال هنرمندان هنرهای تجسمی در طراحی و اجرای فضای شهری به منظور زیباسازی و تقویت هویت فرهنگی اصیل در سیمای عمومی شهرهای کشور.

* جلب مشارکت همه هنرمندان و تشویق و ترغیب آنها و ایجاد جاذبه تحقیق و تفحص پیرامون مسائل هنری.

موضوع فعالیت های موسسه توسعه هنرهای تجسمی نیز به شرح زیر عنوان شده اند:

* ارائه مشاوره¬های لازم به کلیه مراکز عمومی و خصوصی و موسسات دولتی ذیربط از جمله مرکز هنرهای تجسمی و سایر اشخاص و مراکز هنری با ارائه شیوه¬های مطلوب احرایی و طرح راهکارهای مناسب خودکفایی و درآمدزایی با هدف خروج دولت از تصدی¬گری در امور هنری و به ویژه هنرهای تجسمی.

* انجام کلیه مراحل تهیه و تدارک برگزاری نمایشگاه ها و همایش¬های هنری در داخل و خارج کشور و ایجاد تسهیلات لازم و امکانات مناسب و کمک به هنرمندان ایران برای حضور فعال در نمایشگاه ها و صحنه¬های هنری ایران و جهان.

* انجام فعالیت های انتشاراتی و تاسیس و اداره مرکز نشر به منظور انتشار کتاب، رساله، مجله، نشریه، سی دی رایانه¬ای و جزوات گوناگون در زمینه‌های فرهنگی و هنری به کلیه زبان‌های زنده، توسعه و گسترش برنامه‌های آموزشی و تلاش برای ارتقاء سطح دانش علمی و تجربی هنرمندان،استادان و پژوهشگران هنر تجسمی از طریق ایجاد امکانات لازم در داخل و یا خارج از کشور، اعم از دریافت سفارش،طراحی،چاپ،نظارت و بسته بندی و همچنین اقدام به تاسیس و تجهیز چاپخانه با اخذ مجوز لازم آن.

* اقدام به تشکیل نمایشگاه دائمی و مقطعی به منظور معرفی و بازاریابی، پخش و فروش آثار منتشره در داخل و خارج از کشور به طور مستقیم و با تشریک مساعی موسسات ذیربط.

* فعالیت در معرفی و شناساندن آثار هنرمندان هنرهای تجسمی ایران به عموم مراکز آموزشگاهی، نمایشگاهی و فرهنگی و هنری داخل و خارج کشور.

* برپایی دوره‌های کوتاه مدت آزاد فرهنگی-هنری از طریق برگزاری کللاس‌های آموزشی هنرهای تجسمی در سطوح مختلف در سراسر کشور.

* کمک به راه‌اندازی مراکز نمایشگاهی، موزه‌های شخصی و نگارخانه‌ها در سراسر کشور و نیز برای ایرانیان مقیم دیگر کشورها.

* مساعدت در اعاده حقوق هنری هنرمندان هنرهای تجسمی در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ضوابط قانونی.

* شرکت فعال در مجامع و رویدادهای مهم هنری در سطح بین‌المللی به منظور تبادل تجربیات و عرضه آثار هنرمندان برای نمایش و فروش در سطح داخل و خارج کشور برای انجام امور تبلیغی و فرهنگی و هنری در این راستا.

* صادرات و واردات کتاب، نشریات،جزوات و .... کلیه تجهیزات و وسایل موردنیاز هنرمندان هنرهای تجسمی.

* تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی،ویدیویی،تبلیغاتی،انیمیشن و رایانه‌ای اعم از آموزشی،داستانی،مستند علمی و تاریخی متناسب با اهداف موسسه.

* برگزاری تورهای فرهنگی، هنری، تحقیقاتی برای هنرمندان و علاقمندان به شناخت بیشتر فرهنگ و هنر ایران و کشورهای دیگر.

* تاسیس و اداره مراکز اطلاع رسانی و ارائه خدمات مربوط به اساتید،هنرمندان،دانشجویان و سایر علاقمندان و تولید و عرضه نرم‌افزارهای رایانه‌ای متناسب با فعالیت‌ها و اهداف موسسه.

* برقراری ارتباط با مراکز علمی و فرهنگی دا خل و خارج از کشور.

* انجام مبادلات فرهنگی و هنری از طریق مبادله خدمات و کالای فرهنگی، هنری، کتاب، مطبوعات، نرم افزار و غیره.

* انجام هرگونه فعالیت فرهنگی، هنری و اجرایی که برای انجام مقاصد فوق‌الذکر و یا تسهیل در اجرای آنها ضروری باشد.

* انجام سایر فعالیت هایی که هیات امناء به صرف و صلاح موسسه می‌داند و به تایید قبلی هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی - هنری رسیده باشد.

ارکان اصلی مؤسسه نیز عبارتند از: هیأت مؤسس،هیأت امناء،هیأت مدیره،رییس مؤسسه،نایب رییس،خزانه دار و بازرس.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 145398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز