همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه دهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک معاصر ایران با حضور وزیر و معاون هنری ارشاد، سرپرست موزه هنرهای معاصر و تعدادی از هنرمندان و شرکت‌کنندگان در این دوسالانه؛ عصر دیروز 29 آبان در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در این دوسالانه حدود 375 اثر از 205 هنرمند ارائه شده، گفت: نگاه ایرانی و اسلامی در این آثار مشهود است که این مساله برای ما بسیار ذیقیمت و گرانقدر است.

وی افزود: بحث سفال و سرامیک سابقه چندین هزار ساله دارد که با غنای فرهنگی، خلاقیت و ابتکارات هنرمندان و بخصوص جوانان ما شاهد شکوفایی و برپایی برنامه‌های بهتر خواهیم بود.

حسینی با اشاره به برپایی چندین جشنواره در حوزه‌های مختلف طی روزهای اخیر، گفت: بعضی جشنواره‌ها بطور طبیعی برگزار می‌شد اما به دلیل همزمانی با عید غدیرخم؛ جشنواره‌ها و برنامه‌هایی از عید قربان تا غدیرخم هم برگزار شد که می‌توان به افتتاح هزار نمایشگاه کتاب و چندین کتابخانه در سراسر کشور اشاره کرد.

شالویی هم در این مراسم گفت: دهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک با دوره‌های اخیر قابل مقایسه نیست. اگر کارنامه 9 دوره را مورد بررسی قرار دهیم؛ این تعداد آثار کیفی و برجسته در آنها بی‌سابقه است.

وی در ادامه تاکید کرد: طی هفته آینده قرار است ازسوی موسسه هنرهای تجسمی خرید آثار برگزیده دوسالانه انجام شود.

شالویی با اشاره به درخواست کشورهای اتریش و کره برای برپایی نمایشگاهی از هنرمندان شرکت‌کننده در دوسالانه دهم سفال و سرامیک در این کشورها گفت: این دوسالانه نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز بازتاب داشته است.

با تعریف‌هایی که داور اتریشی از کیفیت آثار داشته، مسئولان هنری این کشور درخواست برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده را در این کشور داشتند. همچنین کره که دارای هنرمندان و آثار برگزیده‌ای در هنر سفال و سرامیک است، درخواست برپایی نمایشگاه را داشته است.

عضو شورای سیاستگذاری این دوسالانه گفت: خانه سفال شکل گرفته و چشم انتظار حمایت‌های وزارت ارشاد است. از هنرمندان و وزارتخانه ارشاد خواستارم که توجه بیشتری به این خانه و هنرمندان فعال در این حوزه داشته باشد.

بهزاد اژدری(دبیر دوسالانه سفال و سرامیک) نیز در این مراسم گفت: در برنامه‌های جنبی؛ ورک‌شاپ‌ها و همایش‌ها برگزار شد اما برای برگزاری این ورک‌شاپ‌ها در طول سال نیازمند بودجه بیشتری هستیم.

وی با اشاره به جهانی شدن هنر سفال و سرامیک ایران گفت: با حضور دو داور خارجی از اتریش و ترکیه؛ تقاضای زیادی در یازدهمین دوسالانه سفال و سرامیک ایران ازسوی هنرمندان مطرح اروپا شده است که در این صورت باید ابعاد بین‌المللی به این دوسالانه داده شود.

دبیر دوسالانه دهم سفال و سرامیک ادامه داد: هنرمندان سفالگر داخلی درکنار سایر گروه‌های خارجی باید در گردهمایی‌های تجسمی در نمایشگاه‏های برون مرزی حضور پررنگ داشته باشند.

سیاست رسیدگی به این مهم و انگیزه آن هرقدر که باشد؛ امید است بتواند فرآیند جهانی شدن هنر سفال و سرامیک را سرعت بخشد.

وی با انتقاد از برپایی اولین اکسپوی سفال و سرامیک گفت: اکسپو به عنوان یک عمیلیات اقتصادی مهم، یک فرآیند تخصصی و جدی در این دوسالانه دنبال نشد و به همین دلیل برگزاری اکسپو به شکل کنونی نتیجه مناسب را نخواهد داشت.

متاسفانه این اکسپو موفق نبود چون تیم تخصصی برای برگزاری آن وجود نداشت. امیدوارم از این پس با رعایت نکات تخصصی خرید آثار بهتر صورت گیرد.

اژدری در خاتمه گفت: به‌عنوان دبیر دهمین دوسالانه و نیز مدیر انجمن سفال و از همه مهمتر به‌عنوان یک هنرمند سفالگر؛ نارضایتی خود را از عملکرد سازمان‌ها و نهادهای قدرتمند و نیز عملی نکردن تعهد خرید آثار هنری از مجرای قانون مصوب مجلس (1/. درصد بودجه عمرانی نهادها) در سبک‏تر کردن باری که بر دوش هنرمندان عزیز است، اعلام می‏دارم.

محمد مهدی قان بیگی، هنرمند پیشکسوت سفال نیز گفت: متاسفانه در کشور منتقد هنری نداریم که سمت و سوی درستی به هنرمندان جوان بدهند و فقط تعدادی منتقد خاموش داریم.

قان بیگی ادامه داد: امروز بی‌ینال‌ها و جشنواره‌ها برای هنرمندان برای کسب جایزه اهمیت یافته‌اند درحالیکه هنرمندان باید به دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها به فرصتی برای ارزیابی و محک نقاط قوت و ضعف نگاه کنند.

در ادامه این مراسم، فخری گلستان به‌عنوان هنرمند 87 ساله سفال و سرامیک ایران که به صورت خودآموخته از سن 55 سالگی به این هنر رو آورد و شاخصه اصلی آثارش جسارت در ترکیب‌بندی رنگ و فرم است و مرحوم عربعلی شروه که 13 اردیبهشت 1390 دارفانی را وداع گفته و دارای 60 جلد کتاب تالیفی و ترجمه در زمینه سفال و سرامیک است، مورد تقدیر قرار گرفتند.

لوح تقدیر از فخری گلستان به دخترش لیلی گلستان تقدیم شد.

در پایان این مراسم نیز در بخش حجم و چیدمان 7 هنرمند به نام‌های مریم کوهستانی، مجید ضیائی، معصومه رضازاده چینی بلاغ، علی زمانی، زهره حسین آبادی، هادی محبعلی و زهرا نوبهار بدون تقدم و تأخر به‌عنوان نفرات برگزیده و 9 اثر از سمانه حسنی فرد، اکرم نجفی‌پور، عطیه نوری، آذر شیخ بهاالدین زاده، راضیه(مژگان) ‌باوکی، تینا ابراهیمی، فتح‌الله زیارتی، کوروش آریش، مسعود فریاد شیران شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش نقش برجسته به دلیل کم بودن تعداد آثار یک اثر از رجحانه حسینی به‌عنوان اثر برگزیده و 2 هنرمند به نام‌های مهیا مقیمی‌نژاد و سعید اکبری شایسته تقدیر دانسته شدند و در بخش نقش بر روی سطوح نیز 3 نفر به نام‌های نگار علیشاه، محسن توحیدی و نفیسه خلج به‌دلیل نزدیک بودن آراء بدون تقدم و تأخر به‌عنوان برگزیده و 1 اثر از محمد نوریان شایسته تقدیر شدند.

از آنجاکه تعداد آثار موجود در بخش‌های سرامیک دیزاین و حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی به حد نصاب نرسیده بود؛ 3 جایزه مربوط به این بخش‌ها در بخش هنری کاربردی ادغام شده و جمعاً 6 جایزه 2 جایزه اول/ 2 جایزه دوم / 2 جایزه سوم به‌عنوان برگزیده معرفی و 6 نفر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند که عالیه نجفی، دلارام پیروز، فرشته غنوی چاکانی، ملیحه هوریار، نگار کفیلی و مهدی نیکدل شایسته تقدیر شدند و نفرات اول فرحناز آذرآبادی حق و یاسر رجبعلی، نفرات دوم، نفیسه خلج، میرصدرالدین صدر و نفرات سوم نیز شیوا فاطمی بوشهری و علی علیشاه انتخاب شدند.

در بخش تکینیک ویژه در بخش بدنه نیز مجید ضیایی شایسته تقدیر و جایزه ویژه در این بخش به شعبانعلی قربانی اهدا شد.

رسول جلیلی نیز موفق به کسب جایزه ویژه و ربابه الهیاری شایسته تقدیر در بخش تکنیک ویژه در بخش لعاب شد.

همچنین انجمن هنرمندان سفالگر به همراه داوران دهمین دوسالانه ملی سفال معاصر ایران؛ از رضوان مسئله‌دان به‌دلیل تداوم فعالیت در هنر سفالگری تقدیر کرد.

 

کد خبر 151722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز