همشهری آنلاین: نخستین جلسه همایش علمی هشتمین دو‌سالانه ملی نگارگری ایران دیروز 22 آذرماه در موسسه فرهنگی،هنری صبا برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، حسان قائمی در این همایش درباره مقایسه اولین و هفتمین دو سالانه ملی نگارگری ایران به سخنرانی پرداخت.

قائمی با اشاره به شکل‌گیری دو‌سالانه‌ها گفت: دو سالانه‌های تجسمی از دهه هفتاد شکل گرفت و اولین دوره دو‌سالانه نگارگری خرداد ماه سال 1372 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

وی با مقایسه دو سالانه اول هفتم دو‌سالانه نگارگری افزود: دو‌سالانه‌ها ابتدا با بودجه و سازمان گسترده‌ای شروع به کار کردند اما به مرور از اهمیت آنها کاسته شد و به لحاظ بودجه و اعتبار و خرید آثار از اهمیت دو‌سالانه‌ها کم شد.

قائمی ادامه داد: علیرغم کاهش میزان اهمیت دو‌سالانه‌ها نگارگری استقبال هنرمندان به لحاظ کمی رشد قابل توجهی داشته است.

بنابراین اگر حمایت‌های گسترده‌تری صورت‌گیری، برگزاری دو‌سالانه‌ها می‌توانند نقش محوری در جذب جوانان به این هنر ایرانی ا سلامی داشته باشند.

قائمی در ادامه گفت: همچنین این مقایسه اولین و هفتمین دوره دو‌سالانه نگارگری نشان می‌دهد که نگرش علمی به حوزه نگارگری افزایش یافته است و رشته‌های تخصصی نگارگری در دانشگاهها ایجاد شده است.

عبدالکریم عطار‌زاده با موضوع تاثیر انقلاب صنعتی اروپا بر نقاشی دوره قاجاریه سخنرانی کرد.

عطار‌زاده گفت: تاثیر تحولات تکنولوژیک بر نقاشی دردوره قاجاریه، 750 اثر نقاشی دوره صفویه و قاجاریه که 350 اثر مربوطه به دوره صفویه و زندیه و 400 اثر مربوط به دوره قاجاریه است.

وی افزود: فرضیه پژوهش این بود که تاثیر انقلاب صنعتی بر تمام ساختارها و جنبه‌های نقاشی یکسان و یکنواخت نیست.

عطار‌زاده در ادامه تشریح تاثیر انقلاب صنعتی و تحولات تکنولوژیک بر نقاشی دوره قاجاریه از جنبه‌های تکنیک تزیین، موضوع نقاشی، مواد مصرفی، شیوه نقاشی، رنگ غالب، کاربری پرداخت.

وی در پایان گفت: با وجود هجوم‌های متعدد، تحولات تکنولوژیکی و سفر به اروپا و تاثیر گرفتن از تحولات آنجا، دوره قاجاریه اوج تاثیر‌پذیری است اما با وجود آن تلاش شد نقاشی سنتی حفظ شود.

سلیمان سعید آبادی؛ دبیر همایش نیز با موضوع اهمیت تذهیب در قرآن سخنرانی کرد.

محمد خزایی در این همایش به سیر تاریخی طراحی ایرانی پرداخت.

خزایی در ابتدا گفت: طراحی ایرانی یک هنر مستقل است و اثری که درآن خط، حاکمیت دارد و غالب است، اثر طراحی است.

این پژوهشگر هنر گفت: مبانی هنرهای تجسمی ایرانی مبتنی بر خط است و خط و خطوط عنصر مهم شکل‌دهنده در هنرهای تجسمی ایران است.

خزایی با اشاره به تاریخ طراحی در ایران و بیان نمونه‌هایی افزود: طراحی هایی در تخت جمشید وجود دارد و ازدوره ساسانیان نیز نمونه‌هایی از طراحی به جای مانده است.

در دوره اسلامی نیز قدیمی‌ترین طراحی‌ها مربوط به دوره سامانیان در نیشابور است.

وی با اشاره به تداوم جریان طراحی در ایران گفت: عده‌ای ادعا می‌کنند که در اوایل دوره اسلامی ایران در جریان طراحی انقطاعی وجود دارد در حالی که طراحی‌های دوره اسلامی در امتداد طراحی دوره سامانیان است و حرکت طراحی امتداد و استمرار داشته است.

خزایی با تاکید بر اهمیت طراحی در نگارگری گفت: خط در طراحی نگارگری اهیمت بسیاری دارد و طراحی نگارگری همواره با قوت ادامه می‌یابد.

میثم حسنخانی نیز در این همایش درباره جایگاه معنوی طلا و تذهیب قرآن سخنرانی کرد.

آذر جعفر‌زاده نیز در اولین روز همایش مقاله‌ای با موضوع اهمیت و جایگاه آسمان در نگارگری ارائه کرد و بر اساس نسخه خاور نامه ترکمان و شاهنامه شاه طهماسب به این موضوع پرداخت.

دومین روز همایش علمی هشتمین دو‌سالانه ملی نگارگری ایران امروز چهارشنبه 23 آذرماه درموسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

 

 

کد خبر 153805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز