همشهری آنلاین: ابراهیم حقیقی، داور بخش پوستر سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معتقد است پوستر، شناسنامه یک اثر هنری است و باید جدی گرفته شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این استاد پیشکسوت هنر گرافیک گفت:همیشه طراحان پوستر در جشنواره‌های مختلف اهمیت وجودی پوستر را نشان داده‌اند، که معمولا به آن کمتر بها داده می‌شد.

وی ادامه داد: پوستر یک اثر هنری، شناسنامه آن کار است، زیرا یک نمایش ممکن است بیشتر از 30 اجرا نداشته باشد و بعد از اتمام، تنها یادگاری که برای همیشه از آن اثر باقی می‌ماند پوستر آن است؛ این مسئله اجازه می‌دهد که به هنر طراحی پوستر در قالب جشنواره‌هایی همچون جشنواره تئاتر فجر اهمیت ویژه‌ای داده شود.

حقیقی درباره معیارهای هیات انتخاب آثار مسابقه پوستر تئاتر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر گفت: برای داوری همیشه فرمول یکسانی وجود ندارد، زیرا در ارزیابی، به مجموعه آثار موجود توجه می‌شود.

گاهی مجموعه آثار در یک دوره قوی یا ضعیف هستند، برای همین معیارها متغییر خواهد بود و به مجموعه آثار ارائه شده بستگی دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: طراحی پوستر تئاتر تخصصی شده و انجمن طراحان پوستر تئاتر یک سال است که تشکیل شده است.

پس طراح یک پوستر تئاتر باید بتواند در انتقال ایده مورد نظر کارگردان به مخاطبانش به او کمک کند و این وظیفه یک طراح پوستر تئاتر است، این موضوع بخشی از معیارهای داوری ما خواهد بود.

این استاد پیشکسوت گرافیک افزود: باید بین کارگردان و طراح پوستر تعامل وجود داشته باشد. طراح باید پس از خواندن نمایشنامه در تمرین‌ها هم حضور داشته باشد.

تئاتر را هم باید بشناسد و با هر کارگردانی که کار می‌کند سبک کار و شیوه اجرایی آن کارگردان را بشناسد. نمی‌شود که طراح در خانه کار کند و کارگردان هم کار خودش را بکند.

ابراهیم حقیقی همچنین گفت: با این اوصاف اختصاص بخشی از سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به معرفی و بررسی پوستر تئاتر، به عنوان یک جشنواره معتبر؛ در ارتقاء سطح آثار و شناساندن بیشتر پوستر به مردم بسیار موثر خواهد بود.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری رحمت امینی از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری برگزار می‌شود.

علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره تئاتر فجر www.fitf.ir مراجعه کنند.

کد خبر 154401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز