سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر بخش عکس چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر چاپ کتاب و برگزاری کارگاه و همایش را در ایجاد یک جریان فکری در کنار برگزاری هر نمایشگاه و جشنواره موثر دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد مهدی رحیمیان؛ دبیر بخش عکس چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: "امسال جشنواره فجر دو رویکرد کلی دارد.

یکی از آنها بحث بیداری است که در همه رشته‌‌ها اهمیت پیدا می‌کند چون عکاسان بین‌المللی زیادی از تحولات خاورمیانه، آفریقا و سراسر دنیا آثاری تهیه کرده‌اند.

به همین دلیل این رویکرد می‌تواند موضوع مناسبی در بخش عکس باشد".

وی افزود:"در رویکرد دوم دو موضوع را درنظر گرفتیم. یکی از آنها چهره انسان در هزاره سوم است که ارتباط مستقیمی با پرتره دارد اما صرفا منظور ما پرتره انسان نیست بلکه پرتره در شرایط مختلف که چهره انسان را در10 _ 12 سال اخیر شامل می‌شود".

رحیمیان در مورد موضوع دیگری که برای این دوره جشنواره انتخاب شده است، توضیح داد:"موضوع دوم نیز به نور و رنگ در معماری اماکن مذهبی اختصاص دارد.

این اماکن می‌تواند به ادیان اسلامی، مسیحی، کلیمی و حتی زرتشتی مربوط باشد.

با این عکس‌ها می‌خواهیم تجلی نور و رنگ را در آیین‌های مذهبی نشان دهیم.

بیشتر عکاسان داخلی که تا به حال آثارشان را فرستاده‌اند بیشتر در این دو حوزه فعالیت کرده‌اند".

رحمیان ادامه داد:"در انتخاب موضوع جشنواره‌ها باید به مواردی توجه کنیم که عینیت داشته و برای عکاسان مشخص باشد.

در دومین دوره جشنواره تجسمی فجر نیز که دبیری بخش عکس را بر عهده داشتم، یکی از موضوع‌ها به آداب و رسوم ملل مختلف اختصاص داشت.

عکس‌های بسیاری با این موضوع رسید چون عکاسان به راحتی می‌توانستند در مورد این موضوع عکس بفرستند.

در مورد موضوع‌های این دوره هم سعی کردیم به چنین نکاتی توجه کنیم".

رحمیان در مورد کیفیت آثاری که تا به حال ارسال شده است، عنوان کرد:"الان برای قضاوت نهایی زود است چون باید مهلت ارسال آثار تمام شود ولی در مجموع تاکنون آثاری که فرستاده شده است، از کیفیت خوبی برخوردار بوده‌اند".

وی همچنین در مورد راهکارهای تاثیرگذاری جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد:"این برنامه‌ها وقتی می‌توانند تاثیرگذار باشند که در کنار آنها کارگاه برگزار کنیم تا در کنار چنین نمایشگاهی یک جریان فکری هم ایجاد کنیم.

اگر این جریان وجود نداشته باشد اثربخشی نمایشگاه ممکن است کوتاه مدت باشد".

رحیمیان گفت:"در عین حال باید حتما نمایشگاه‌های ما به کتاب‌های خوبی منجر شود. کتاب‌ها به ماندگارشدن و دیدن دوباره نمایشگاه‌ها خیلی کمک می‌کند.

برگزاری همایش و کارگاه و چاپ کتاب سه ضلع اثربخش جریان یک نمایشگاه است.

به هرحال نباید از یاد ببریم تعداد نمایشگاه‌های عکاسی زیاد است و وقتی می‌خواهیم جشنواره‌ای با این گستردگی برگزار کنیم، باید بعد از پایان هر دوره به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای دوره بعد بپردازیم.

دبیرخانه این جشنواره باید در طول سال فعال باشد و اگر این استمرار را به کار نبریم از سرمایه خود درست استفاده نکرده ایم".

جاسم غضبانپور، حسن غفاری، سید عباس میرهاشمی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، علیرضا کریمی صارمی و مسعود زنده روح کرمانی از اعضای هیات داوری و انتخاب چهارمین جشنواره تجسمی فجر هستند.

کد خبر 154394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز