گروه ادب و هنر- احمد افشار: نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، با حضور محمود شالویی، مدیر دفتر تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر و محمد علی رجبی دبیرکل جشنواره در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

جشنواره هنرهای تجسمی

مسئولان برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در حالی به استقبال چهارمین دوره برگزاری آن می‌روند که دوره اول آن سال 87 برگزار شد. امسال 2رشته فیلم تجسمی و تصویر‌سازی نیز‌ به جشنواره اضافه شده است. جشنواره چهارم در 10رشته نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کاریکاتور، عکاسی، پوستر به همراه فیلم‌هایی درباره هنرهای تجسمی 10 بهمن تا 14 اسفندماه برگزار خواهد ‌شد. رشته‌های کاریکاتور، عکاسی و پوستر به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

برپایی چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تمامی شهرهای کشور و 10 کشور جهان از جمله برنامه‌های امسال جشنواره خواهد بود. در بخش کاریکاتور، هنرمندانی از 25 کشور جهان از جمله لهستان‏، روسیه، ترکیه، اوکراین، رومانی، روسیه، برزیل، آلبانی، مجارستان و بلژیک حضور خواهند داشت. به موازات این جشنواره نمایشگاه عکسی باعنوان «نمایشگاه عکس جمهوری اسلامی ایران‏، پیشرفت و اقتدار» در 50 کشور جهان برگزار خواهد شد که عکاسان، پیشرفت‌های ایران پس از انقلاب را در آن به تصویر خواهند کشید. همچنین بخش ویژه بیداری اسلامی و بخش فیلم‌های مرتبط با هنرهای تجسمی نیز از بخش‌های جدید جشنواره فجر امسال است.

به گفته شالویی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، مهم‌ترین و فراگیرترین رویداد هنرهای تجسمی است که همه رشته‌های هنرهای تجسمی را در بر می‌گیرد و هنرمندان از سراسر کشور می‌توانند آثارشان را در جشنواره ارائه کنند و به‌نظر می‌رسد با توجه به روند صعودی استقبال از جشنواره در دوره‌های قبل، امسال آثار بیشتری به جشنواره ارائه خواهد شد.
مدیر دفتر تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به جامعیت و گستردگی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: چهارمین دوره جشنواره، فرصتی را برای رقابت همه رشته‌های هنرهای تجسمی فراهم کرده است و رشته‌های مجسمه‌سازی‌ و تصویرگری که در دوره قبل جشنواره حضور نداشتند در این دوره اضافه شده است. بخشی از آثار جشنواره در تمامی استان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و منتخبی از آثار کاریکاتور، عکس و پوستر در چند کشور دیگر نیز ارائه خواهد شد که این گستردگی و فراگیری سبب می‌شود طیف وسیع تری از علاقه‌مندان و مخاطبان از نمایشگاه آثار جشنواره بهره بگیرند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد افزود: امسال چهارمین دوره درحالی آغاز می‌شود که چندین دوسالانه را شروع و به پایان رسانده‌ایم و دوسالانه نقاشی و عکس را پیش رو داریم. دوسالانه نقاشی طی هفته‌های آینده آغاز می‌شود و دوسالانه‌های عکس و خوشنویسی نیز سال 91 برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در 3دوره قبل فقط رشته کاریکاتور در بخش بین‌المللی قرار داشت‏، گفت: در چهارمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر 2بخش عکاسی و پوستر هم به بخش بین‌المللی اضافه شده است. وی با اشاره به بخش‌های سه‌گانه جشنواره شامل: ویژه‏‌، اصلی و جنبی، گفت: بخش ویژه با موضوع بیداری اسلامی خواهد بود که به نفرات برگزیده این بخش 50 سکه بهار آزادی اختصاص می‌یابد. بخش دیگر نیز برگزاری بازار هنر و اعطای نشان هنر به هنرمندان برجسته کشور است.

شالویی گفت: 6 هزار اثر به جشنواره رسیده که بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان از تهران‏‌، اصفهان‏، البرز، آذربایجان‌شرقی و خراسان رضوی هستند. در این دوره تاکنون تعداد شرکت‌کنندگان خانم 20درصد بیشتر از آقایان است. 60درصد شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها و 40درصد از تهران هستند.

محمدعلی رجبی دبیرکل چهارمین جشنواره تجسمی فجر نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: جشنواره تجسمی فجر، جشنواره جشنواره‌ها محسوب می‌شود. لذا نباید همچون بی‌ینال‌ها به آن نگاه کنیم زیرا شاخص فعالیت‌های هنری کشور در چنین جشنواره‌ای مطرح می‌شود و علاوه بر آن نباید از کنار عنوان «فجر» بی‌توجه گذر کرد. رجبی با اشاره به در نظر گرفتن محورهای فرهنگی برای این جشنواره، بیان کرد: موضوع تعیین نکردیم بلکه به هنرمندان زمینه دادیم تا براساس آن فکر و کار کنند، زیرا از جشنواره‌ فجر این انتظار می‌رود تا تحولات فجر را در آن مشاهده کنیم و نظرات هنرمندان را نسبت به آن بسنجیم.

به گفته رجبی، در این دوره هر بخش داوری‌های تخصصی دارد و حدود 100 داور در این بخش‌ها حضور پیدا می‌کنند. داوری به شکل تخصصی از ویژگی‌هایی است که باید در تمامی دوره‌های این جشنواره مورد نظر قرار بگیرد و تفاوت سلایق را نشان دهد.
وی افزود: وقتی اسم فجر و انقلاب اسلامی می‌آید تصور می‌کنیم که موازین فرهنگی گذشته را باید احیا کنیم زیرا ما کشوری با تاریخ سترک هستیم که باید این نشانه‌ها را مطرح و به‌صورت نوینی ارائه دهیم. به همین دلیل هم قرار شد تا هر سال یکی از سنن قدیمی، احیا و مطرح شود تا جلوه‌های جدیدی به‌خود بگیرد.

دبیرکل جشنواره تجسمی فجر در ادامه سخنان خود به اهمیت بخش پژوهش اشاره کرد و افزود: همایشی را با موضوع «بیداری اسلامی» با حضور استادان برجسته برپا می‌کنیم. او اضافه کرد: تصور می‌شود نسبت به گذشته با رویکرد تحقیقی بیشتری نسبت به مسائل وارد شویم تا جشنواره فجر تنها در حد یک فعالیت ظاهری مطرح نشود.

کد خبر 153680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز