همشهری آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و ششمین جشنواره ملی قرآن کریم دانشجویان ایران که امروز برگزار شد، از حمایت ویژه وزارت علوم از تشکل‌های قرآنی در دانشگاه‌ها خبر داد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نشست خبری غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری از اول آذرماه، در محل این وزارت‌خانه برگزار شد و طی آن برنامه‌های برپایی بیست و ششمین جشنواره ملی قرآن کریم دانشجویان ایران تشریح شد.

وی در این نشست اظهار کرد: زیربنای آموزش عالی در دو بخش آموزش و فرهنگ نیازمند بهره‌گیری از آموزه‌ها و تعالیم قرآن کریم است و این برنامه‌ها باید به عنوان مبنای اصلی هدایتگری قرآن است که البته برای رسیدن به این هدف متعالی فاصله بسیاری وجود دارد.

خواجه‌سروی با اشاره به واگذاری کمیسیون پژوهش منشور توسعه فرهنگ قرآنی به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری عنوان کرد: بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی، کمیسیون پژوهش به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری واگذار شده است تا این فاصله جبران شود. در این راستا مجلس شورای اسلامی با وجود عدم تحقق بودجه نیم‌درصد قرآنی، تلاش‌های بسیار زیادی برای اختصاص این بودجه داشته و دارند.

وی افزود: این نخستین باری است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزبانی جشنواره ملی قرآن کریم دانشجویان ایران را برعهده دارد و امید است برپایی این جشنواره مقدمه‌ساز ورود فرهنگ قرآنی به جامعه دانشگاهی کشور شود. همچنین برای گسترش فرهنگ قرآنی رایزنی‌هایی با سازمان سنجش برای برپایی المپیاد قرآنی انجام شده است.

خواجه‌سروی تصریح کرد: دانشگاهیان علاقه و استقبال خوبی از فعالیت‌های قرآنی و دینی در دانشگاه از خود نشان می‌دهند و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز حمایت‌های ویژه‌ای از فعالیت‌های قرآنی دانشجویان انجام می‌دهد، البته این حمایت‌ها فقط محدود به فعالیت‌های کانون قرآن و عترت نمی‌شود بلکه هر تشکل دینی و قرآنی شامل این حمایت‌ها خواهد شد.

وی بیان کرد: از تعداد 450 نفر دانشجو که در بیست و ششمین جشنواره ملی قرآن کریم دانشجویان ایران حاضر شدند، 27 درصد از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 17 درصد از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 17 درصد از دانشگاه آزاد اسلامی، 14 درصد از دانشگاه پیام نور، 10 درصد از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، 9 درصد از دانشگاه جامع علمی کاربردی و 6 درصد از دستگاه‌های زیر نظر آموزش و پرورش شرکت می‌کنند.

وی گفت: مرحله مقدماتی این جشنواره در دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، در آذرماه سال گذشته برگزار شد و در مرحله منطقه‌ای آن، در پنج نقطه فرهنگی در اسفندماه سال 89 دانشجویان به رقابت پرداختند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در مرحله منطقه‌ای یک هزار نفر از دانشجویان با هم به رقابت پرداختند و به مرحله کشوری راه‌یافتند که در دانشگاه مازندران و در اردیبهشت ماه سال جاری در بابلسر برگزار شد و طی آن 7 نفر از 9 رشته شفاهی و کتبی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در این جشنواره قرآنی که از دوم آذرماه تا چهارم این ماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود، 48 درصد از شرکت‌کنندگان را آقایان و 52 درصد بقیه را بانوان تشکیل می‌دهند. این جشنواره در دو بخش کتبی و شفاهی شامل رشته‌های قرائت ترتیل، تحقیق، ترجمه قرآن تفسیر قرآن، حفظ 5، 10، 20 و حفظ کل قرآن کریم است.

خواجه‌سروی توضیح داد: امر داوری این دوره از جشنواره ملی را چهار تیم داوری برعهده دارند. در این دوره سعی شد که یکی از انتقادات در امر داوری را مبنی بر دعوت صرف از داوران تهرانی، برطرف کرده و داوران مجربی از سراسر ایران انتخاب شوند که در دو بخش آقایان و بانوان کار داروی را دنبال می‌کنند.

وی گفت: در برپایی این دوره از جشنواره ملی قرآن کریم دانشجویان ایران سعی شده است تا هزینه‌ها تا حد امکان پایین بیاید و جوایز نفرات برتر در مجموع به میزان 600 میلیون ریال تدارک دیده شده است که علاوه بر جوایز نقدی، سفر حج عمره نیز در نظر گرفته شده است و امتیازات ارتقای تحصیلی برای این دانشجویان فراهم می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: تعداد برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخش شفاهی از هر رشته سه نفر در دو بخش آقایان و بانوان است که مجموعاً 18 نفر از آقایان و 18 نفر از بانوان انتخاب می‌شوند اما در بخش کتبی مجموعاً 6 نفر از آقایان و بانوان انتخاب می‌شوند که در نهایت از 42 نفر تجلیل خواهد شد.

وی در پایان این نشست خبری اظهار کرد: در کنار برپایی این جشنواره، برنامه‌های مختلفی همچون برگزاری جلسات آزاداندیشی تدارک دیده شده است. در مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز نمایندگان مجلس، فعالان قرآنی، رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان وزارت علوم و ... سخنرانی خواهند کرد و پیام آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی قرائت خواهد شد. 

کد خبر 151902
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز