همشهری آنلاین: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه گزارش اخیر مدیرکل آژانس نقطه تاریکی در پرونده اوست، تاکید کرد: آمانو در پیشنهاد اخیرش درباره اعزام هیاتی به ایران دروغ گفت.

علی اصغر سلطانیه

به گزارش واحد مرکزی خبر علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم از وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، ‌‌در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در وین، که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد یا خیر گفت:‌ شرکت نکردن ما در همایشی که از مدت ها قبل برای آن از سوی آمانو برنامه ریزی شده است، نخستین عکس العمل به اقدامات ناشایست و تخلفات او می‌باشد. در این کنفرانس بحث‌های بی محتوایی صورت خواهد گرفت و قرار نیست تصمیمی در آن گرفته شود.

وی گفت: رژیم صهیونیستی عضو معاهده «آشنایی با ان پی تی» نیست و از تأسیسات این رژیم از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچگونه بازرسی نمی‌شود و این رژیم فعالیت‌های مخفیانه در رابطه با سلاح هسته‌ای را ادامه می‌دهد؛ این امر موجب نگرانی جدی بین المللی است.

سلطانیه خاطرنشان کرد: در کنفرانس‌های سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول نزدیک به سی سال گذشته، ما شاهد بحث‌های جدی و قطعنامه‌هایی در رابطه با تختلفات رژیم صهیونیستی بوده‌ایم.

سال هزار و نهصد و هشتاد و دو به علت حمله این رژیم به راکتور عراق، که من در آن کنفرانس شرکت داشتم، رژیم صهیونیستی محکوم شد و طبق ماده نوزده اساسنامه برای ده سال محروم شد. پس از آن آمریکایی‌ها و اروپایی تلاش کردند این موضوع را کم کم منتفی شده قلمداد کنند، اما با تلاشی که صورت گرفت، موضوع نگرانی از توانمندی هسته‌ای رژیم صهیونیستی باز در قطعنامه‌ها قرار گرفت و به موازات آن قطعنامه ای بعنوان عاری سازی سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مطرح شد، که بر اساس آن خواسته شده بود آژانس همایشی را برگزار کند که کشورهای منطقه خاورمیانه بدنبال راهکار باشد.

وی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی تا کنون از این همایش حمایت نمی کردند، در نتیجه چنین نشستی در آژانس تشکیل نشد. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تازمانی که رژیم صهیونیستی به ان پی تی نمی‌پیوندد و هیچ نوع همکاری با سازمان‌ها و مجامع بین المللی ندارد، این نشست‌ها فایده‌ای نخواهد داشت و موفق نمی‌شود.

وی افزود: در عین حال ما در کنفرانس ان پی تی باز حسن نظر خود را نشان دادیم و به معاهده ان پی تی پیوستیم.

سال هزار و نهصد و نود پنج کنفرانس ان پی تی به این دلیل به صورت نامحدود تمدید شد و ما نیز از آن حمایت کردیم که هر چه زودتر رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار گیرد تا به ان پی تی بپیونند، اما شرم آور و باعث تأسف است که کشورهای آمریکایی و اروپایی هیچ نوع فشاری را بر این رژیم تحمیل نمی کنند و هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

سلطانیه گفت: «یوکیو آمانو»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از زمان تصدی این مسئولیت، بی طرفی لازم را رعایت نکرده و هیچگاه رژیم صهیونیستی را در بیانیه های خودش مورد انتقاد قرار نداده است، بنابراین خیلی مشکل است که ما دوشنبه به دعوت او در چنین همایشی که بیشتر نمایش است شرکت کنیم.

سلطانیه با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس درباره سوریه، گفت: آمانو وقتی که در رابطه با سوریه گزارش داد، همه نکات مهم البرادعی را از گزارش خود حذف کرد؛ درصورتی که البرادعی در گزارش خود شدیدا رژیم صهیونیستی را به دلیل حمله به سوریه محکوم کرده بود، زیرا این حمله مانع سیستم راستی آزمایی آژانس شد.

وی تاکید کرد: گزارش اخیر مدیرکل آژانس نقطه تاریکی در پرونده اوست.

البته ما به همراه بقیه کشورهای منطقه و دوست و برادر عربی موضوع نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را در آژانس، شورای حکام و کنفرانس عمومی بصورت جدی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

سلطانیه در ارتباط با آینده همکاری‌های ایران با آژانس گفت: در گذشته وقتی موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی که موضوعی فنی و تخصصی است به شورای امنیت منعکس شد، به دلیل این اقدام غیرمعقول و غیرقابل توجیه، و اشتباه تاریخی چند کشور غربی، مجلس محترم شورای اسلامی ایران در تصمیمی دولت را به همکاری در چارچوب ان پی تی محدود کرد.

وی افزود: آنها باید این پیام را گرفته باشند که، ما کشوری دمکراتیک هستیم و نظر مجلس و نمایندگان مردم برای ما مهم اس. ادامه همکاری ما در چارچوب ان پی تی نشان داد که ما به تعهداتمان مطابق ان پی تی عمل کردیم و عمل خواهیم کرد.

سلطانیه خاطرنشان کرد: اکنون هم هیچ موضعی مبنی بر اینکه ما از چارچوب ان پی تی خارج خواهیم شد و یا اینکه مانع انجام بازرسی خواهیم شد وجود ندارد، و بازرسان همچنان به فعالیتهای خود در چارچوب ان پی تی ادامه خواهند داد.

سلطانیه در ادامه تاکید کرد: آژانس و بخصوص مدیر کل باید بدانند که انتظاراتی فراتر از ان پی تی نداشته باشند، و انتظار نداشته باشند که پس از صدور قطعنامه اقداماتی فراتر از تعهد هم شاهد باشند.

وی افزود: ما کماکان به تعهدات خود مطابق ان پی تی عمل می‌کنیم؛ و بازرسی‌ها مطابق معمول صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ادعای نادرست مدیرکل آژانس در شورای حکام مبنی براینکه خودش پیشنهاد اعزام یک تیم به ایران را داده، گفت: این پیشنهاد داوطلبانه از سوی ایران بود، درحالی که آقای امانو در سخنرانی در شورای حکام متاسفانه این مطلب را صادقانه مطرح نکرد.

او گفت، من پیشنهاد کردم درحالی که این پیشنهاد از سوی ایران و داوطلبانه مطرح شد که ایشان تیمی را به سرپرستی آقای ناکاس به ایران اعزام کند.

قبل نشست از شورای حکام قرار شده بود که این کار را انجام دهد ولی مخالفت کرد، همان موقعی که ما این نامه را تحویل دادیم، آمانو در واشنگتن بسر می‌برد و گفت که تیم را اعزام نمی‌کند. آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند که با گزارش آمانو زمینه را برای قطعنامه ای شدید فراهم کنند، که با شکست مواجه شدند.

.وی افزود: این عوامل و اشتباهات آمانو باعث شد که آمریکایی‌ها قدرت مانور نداشته باشند و تنها گزارش و یا قطعنامه بسیار ملایمی تهیه کردند که ایران به همکاری با آژانس ادامه دهد.

کد خبر 151749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز