دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محافظه‌کاران مخالف با قدرت به کرسی‌های موردنظرشان دست یافتند.

اسپانیا

 طی هفته‌های اخیر این سومین باری است  که بحران اقتصادی در اروپا جان یک دولت را می‌گیرد.بیکاری و اقتصاد بحران‌زده سوسیالیست‌های اسپانیا را نیز از میدان بیرون کرد.

هزاران نفر اسپانیای با در دست گرفتن پرچم قرمز و زرد اسپانیا و پرچم آبی و سفید حزب بیرون مقر اصلی حزب پاپیولار جمع شدند و نخست‌وزیر آینده و رهبرشان، ماریانو راخوی از آنها به خاطر حمایت شان تشکر کرد و در عین حال به نحوی نسبت به وضعیت فعلی هشدار داد.

او گفت:"بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ما قرار است در خاص‌ترین وضعیت اسپانیا در 30 سال اخیر حکومت کنیم.از نظر من هیچ دشمنی وجود ندارد جز بیکاری، دیون زیاد، کسری بودجه، رکود اقتصادی و هر چیز دیگری که کشورمان را در این شرایط بحرانی قرار می‌دهد".

او به کاهش مالیات برای شرکت‌ةای کوچ و کتوسط که 90 درصد کل شرکت‌های اسپانیا را تشکیل می‌دهند، اشاره کرد و جز این ، راخوی 56 ساله به‌طور مشخص نگفت قصد دارد چگونه از پس کابوس بیکاری در اسپانیا بر بیاید.

با شمارش 97 درصد آرای ریخته شده به صندوق‌ها، حزب پاپیولار 186 کرسی را به خود اختصاص داد.آنها در دور قبلی 154 کرسی را دراختیار گرفته بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سوسیال‌ها از 169 کرسی به 110 رسیدند .این بدترین نتیجه‌ای است که آنها تا به حال با آن روبه‌رو شده‌اند.

حزب پاپیولار به پیروزی قطعی و حداکثری دست یافته.آنها برای رسیدن به موقعیت مناسب در خانه سفلی پارلمان، مجلس اصلی، به 176 رای نیاز داشتند.

ارقام جدید حاکی از تغییر نظر مردم و گرایش به راست در شرایط بد اقتصادی اسپانیاست.

در انتخابات سنا نیز پس از شمارش 58 درصد آرا، حزب پاپیولار 134 کرسی و سوسیالیتس‌ها 50 کرسی به دست آوردند.

مورد جالب توجه و غیرمنتظره دیگر، در خارج از قلمرو اقتصادی کسب 7 کرسی توسط حزب ائتلافی جدید و طرفدار استقلال باسک به نام آمور است.آنها حزب قوی سنتی این منطقه ، حزب میانه‌رو ملی باسک را که 5 کرسی به دست آورد عقب زدند.

این رویداد یک ماه پس از اعلامیه گروه جدایی طلب مسلح  اتا مبنی بر پایان دادن به عملیات مسلحانه‌اش ، رخ داد.آنها گفته‌اند از این پس با استفاده از ابزار و راه‌های کاملا صلح‌آمیز  به دنبال استقلال باسک خواهند بود.

یادآور می‌شود گروه اتا پیشتر هم کنارگذاشتن سلاح را اعلام کرده بود .

 

کد خبر 151721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز