گروه بین‌الملل: درحالی‌که انقلاب مردمی در کشورهای عربی ادامه دارد، ده‌ها هزار نفر از مردم اسپانیا با الگو گرفتن از اعتراضات در خاورمیانه و شمال آفریقا با وجود ممنوعیت دولتی به اشغال میدانی مهم در شهر مادرید ادامه دادند.

spain protest

درحالی‌که کمیسیون انتخاباتی اسپانیا به‌علت برگزاری انتخابات محلی در روز یکشنبه، هر نوع تحصن و تجمع را ممنوع اعلام کرده است، هزاران نفر از مردم این کشور در نخستین ساعات بامداد روز گذشته به خیابان‌ها ریختند و جمعیت گسترده‌‌ای که بیش از 25هزار نفر تخمین زده شد، بدون توجه به اخطارها به تحصن در میدان پوئرتو دل سول (دروازه خورشید) در مرکز مادرید ادامه دادند.معترضان به بیکاری و سیاست‌ ریاضت اقتصادی دولت اسپانیا، یک هفته است که با الگو گرفتن از اعتراض‌های مردم در کشورهای عربی این میدان را اشغال کرده‌اند و حتی اعلام ممنوعیت تجمع هم نتوانست آنها را مجبور به ترک این میدان کند.

طبق آمار، ۴۵درصد جوانان در این کشور بیکار هستند و اقتصاد اسپانیا با کسری بودجه شدید و بدهکاری‌های هنگفتی مواجه است. طبق قوانین اسپانیا، تجمعات سیاسی یک روز پیش از برگزاری انتخابات ممنوع است و به همین خاطر گروهی از معترضان نگران برخورد خشن نیروهای پلیس بودند. وزیر کشور اسپانیا اما اعلام کرده است که پلیس برای حل مشکل، مشکل دیگری به‌وجود نمی‌آورد. خوزه لوئیز رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا هم که هدف اصلی اعتراض‌ها قرار دارد، تاکید کرده است که به مخالفان خود احترام می‌گذارد. وی ضمن ابراز همدردی با معترضان گفت: وظیفه من، گوش کردن است و تلاش برای دادن پاسخی از سوی دولت تا ما بتوانیم وضعیت اقتصادی و استخدامی را هر چه زودتر بهبود ببخشیم.

با وجود این، جوانان اسپانیایی خود را برای مقابله جهت هر نوع تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراض‌ها آماده کرده‌اند. بسیاری از معترضان تظاهرات خود در قلب اروپا را مشابه اعتراض‌ دمکراسی‌خواهان در میدان تحریر قاهره می‌دانند که منجر به سرنگونی حسنی‌مبارک شد.معترضان خواهان شغل، استانداردهای بهتر زندگی، نظام عادلانه‌تر دمکراسی و اعمال تغییرات در برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت سوسیالیست این کشور هستند.

انقلاب مردم تونس هم که جرقه اولیه اعتراض‌ها در کشورهای عربی بود ابتدا با خودسوزی یک فارغ‌التحصیل دانشگاه و در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی شروع شد و به‌تدریج تمام این کشور را در برگرفت. در روزهای گذشته شهرهای دیگر اسپانیا هم از جمله مسوییا، والنسیا، آلیکانته، بیلبایو و بارسلونا شاهد تظاهرات مشابهی بوده‌ است. میزان بیکاری در اسپانیا 21.3درصد است که بالاترین نرخ در اتحادیه اروپاست.

بیش از 4.9 میلیون نفر در این کشور بیکار هستند. گسترش‌ اعتراض‌ها به سیاست‌های حزب سوسیالیست بدون شک باعث خواهد شد که این حزب در انتخابات محلی و منطقه‌ای امروز نتواند نتیجه مناسبی به دست آورد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اقشار مختلفی از مردم در تظاهرات اسپانیا حضور دارند و به همین خاطر به احتمال زیاد اعتراض‌ها در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت. برخی افراد مسن شرکت‌کننده در تجمع میدان پوئرتو دل سول اعتراض‌های روزهای اخیر را مشابه تظاهرات مردمی در بیش از 40 سال قبل(جنبش می‌1968) می‌دانند که بسیاری از کشورهای اروپا را دستخوش تحولات جدی کرد.

کد خبر 135604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز