همشهری آنلاین: نتایج شمارش آرای انتخابات روز یک‌شنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) در اسپانیا، حاکی از آن است که حزب محافظه‌کار "مردم" با اکثریت آرا برنده‌ این دور‌ از انتخابات پارلمانی اسپانیا است.

به گزارش دویچه وله، حزب محافظه‌کار "مردم" با رهبری ماریانو راخوی، ۱۸۷ کرسی از مجموع ۳۵۰ کرسی پارلمان این کشور را به دست آورده و مسئول تشکیل کابینه‌ دولت تازه‌ اسپانیا شده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که حزب محافظه‌کار "مردم"، ۴۳ درصد آرا را کسب کرده است و برنده‌ قاطع انتخابات پارلمانی است.

حزب سوسیالیست با ریاست خوزه لوئیس زاپاترو که از سال ۲۰۰۴ میلادی قدرت را در اسپانیا در دست داشته است، در این‌ دور از انتخابات پارلمانی با برنامه‌ریزی نامسنجم و بی‌انگیزگی مشهودی شرکت کرد.

زاپاترو، نخست‌وزیر فعلی اسپانیا از پیش اعلام کرده بود قصد ندارد بار دیگر برای مقام نخست‌وزیری وارد رقابت شود.

پس از مرگ ژنرال فرانکو و پایان دوران دیکتاتوری اسپانیا در سال ۱۹۷۵، این اولین‌ باری است که یک حزب دست راستی اکثریت قاطع آرا را در انتخابات پارلمانی این کشور کسب کرده و قدرت را در دست می‌گیرد.

مشکلات متعدد اقتصادی، اصلی‌ترین معضل دولت پیش‌رو

با پیروزی حزب محافظه‌کار، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر آینده اسپانیا با توجه به بحران مالی و اقتصادی عمیق این کشور، نسبت به بالا بردن سطح انتظارات هشدار داد.

اسپانیا در یکی از بحرانی‌ترین وضعیت‌های اقتصادی دهه‌های اخیر خود به سر می‌برد و نرخ تورم و آمار بیکاری در این کشور بزرگ عضو اتحادیه‌ی اروپا، روندی صعودی و نگران‌کننده‌ای را طی می‌کند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت جدید اسپانیا باید به سرعت بازارهای جهانی را متقاعد کند که اقتصاد بحرانی این کشور توان بازپرداخت بدهی‌های کلان خود را دارد. بحران بدهی‌های مالی اسپانیا از مشکلات اقتصادی نگران‌کننده‌ای است که در حال حاضر گریبان‌گیر اتحادیه‌ی اروپا شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از مردم اسپانیا از سیاست‌های سال های اخیر حزب حاکم سوسیالیست که تورم و بیکاری را افزایش داده، به شدت ناراضی هستند و امیدوارند که حزب رقیب بتواند مشکلات اقتصادی عدیده‌ی فعلی اسپانیا را سروسامان دهد.

ماریانو راخوی، رهبر حزب پیروز انتخابات در اولین سخنرانی خود بعد از پیروزی در انتخابات گفته است که او آماده است تا آن‌چه را ملت اسپانیا خواستار است، انجام دهد. راخوی گفته است برای عبور از این بحران، ملت اسپانیا باید «آماده‌ی هرگونه فداکاری» لازم باشد.

ماریانو راخوی گفته است:«مردم اسپانیا برای سالیان متمادی به خدمات اجتماعی بالا عادت کرده‌اند، و زمان می‌برد تا این حقیقت تلخ را قبول کنیم که ما حالا کشوری فقیر با بدهی‌های کلان هستیم و برای بازپرداخت این بدهی‌های کلان باید بخش مهمی از خدمات اجتماعی را حذف کنیم.»

نرخ بیکاری در اسپانیا به ۵/ ۲۱ درصد رسیده است که بالاترین نرخ بیکاری در سراسر اتحادیه‌ی اروپا به شمار می‌رود. رهبر حزب محافظه‌کار "مردم" شرایط کنونی کشور را «برهه‌ای تاریخی» توصیف کرده است.

کد خبر 151898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز