همشهری آنلاین: بنا به اعلام روز جمعه موسسه آمار ملی اسپانیا (INE)، نرخ بیکاری چهار ماهه این کشور برای نخستین بار در 13 سال گذشته به بیش از 20 درصد رسید

خبرگزاری آلمان از مادرید گزارش داد، این رقم پیش از موعد مقرر در اوایل هفته‌ای که گذشت به خاطر یک اشتباه در سیستم رایانه‌ای منتشر شده بود، اما INE اعلام کرده بود این رقم قطعی نیست.

نرخ بیکاری در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی به 20.05 درصد رسید که این رقم در چهار ماهه پایانی 2009 میلادی 18.83 درصد بود. این رقم بالاترین نرخ بیکاری از چهار ماهه پایانی 1997 محسوب می‌شود. اکنون بیش از 4.6 میلیون نفر در اسپانیا بیکار هستند.

نرخ بیکاری اسپانیا که دو برابر این نرخ در اتحادیه اروپاست، یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای ثبات اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. ثبات اقتصادی این کشور به طور فزاینده پس از آنکه آژانس "استاندارد و فقرا"، میزان اعتبارات اسپانیا را در روز چهارشنبه کاهش داد، مورد تردید قرار گرفته است.

اثرات بحران اقتصادی جهانی با فروپاشی بخش ساخت و ساز اسپانیا تشدید شده و این کشور را به عمیق‌ترین رکود اقتصادی در 60 سال اخیر فرو برده است.

خوزه لوئیز رودریگز زاپاته‌رو، نخست‌وزیر سوسیالیست دولت اسپانیا برنامه‌های کاری عمومی گسترده‌ای را به تصویب رسانده که مشاغل موقت برای صدها هزار نفر ایجاد می‌کند، اما نتوانسته بیکاری را مهار کند.

بالا بودن سطح بدهی، به طوری که بدهی عمومی 53 درصد و بدهی خصوصی 178 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، از دیگر مشکلات اصلی اسپانیاست.

دولت می‌گوید رشد اقتصادی از 2011 آغاز می‌شود، اما این رشد اندک خواهد بود، به طوری که به سختی قادر به کاهش کسری بودجه عمومی به 11.2 درصد خواهد بود.

کد خبر 106259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز