همشهری آنلاین: دانشمندان نسبت به بروز تغییر شدید دمای هوا در اثر پدیده گرمای جهانی هشدار داده اند.

exterem climate change

یک گروه ارشد جهانی متشکل از دانشمندان و کارشناسان آب و هوا در اجلاسی در آفریقا با یادآوری رویدادهایی مانند خشکسالی در تگزاس، سیل تایلند، موج گرما در روسیه و ... از همه خواسته‌اند برای تغییر های شدید آب و هوا آماده باشند.

آنها گفته اند جهان باید برای  آب و هوای شدید و غیر قابل پیش بینی و خطرناک تر کاملا آماده باشد.

دانشمندان نگرانند مبادا آماده نبودن برای بروز چنین حوادث و تغییر هایی سبب شود برخی مناطق از بین بروند و برخی جاها غیرقابل سکونت بشوند.

این گروه بین دولتی برنده جایزه نوبل ( هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی) در کامپولای اوگاندا گزارشی ویژه منتشر کرد .این اولین باری است که گروهی از دانشمندان بر روی خطرهای ناشی از بروز تغییر شدید آب و هوایی  مانند موج گرما، سیل، خشکسالی و توفان ، متمرکز شده اند.این رویدادها خطرناک تر از افزایش تدریجی در متوسط دمای جهان اند.

این گزارش به عنوان مثال پیش بینی کرده موج های گرما که در حال حاضر در هر نسل یک بار اتفاق می افتند گرم‌تر خواهند شدو تا نیمه قرن هر 5 سال یک بار  و بعد از آن هر دو سال یک بار رخ خواهند داد. و در برخی قسمت‌ها مانند بیشتر منطقه آمریکای لاتین، آفریقا و بخش قابل توجهی از آسیا احتمالا هر سال اتفاق خواهند افتاد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، توفان و باران شدید همراه با آن که معمولا هر 20 سال یک بار رخ می‌دهد از این پس زودتر اتفاق می افتد. اگر سوخت های فسیلی در همین حد فعلی استفاده بشوند، در بیشتر مناطق آمریکا و کانادا تا پایان قرن 3 بار بیشتر از میزان همیشگی رخ خواهد داد.در جنوب شرقی اسیا که بروز سیل شدید و وحشتناک بوده طبق این گزارش 4 برابر میزان فعلی باران های شدید توام با توفان اتفاق خواهد افتاد.

این پیش بینی ها در کنار برخی موارد دیگر سبب شد تا دانشمندان حوزه آب و هوا به جهانیان هشدار بدهند.

 

کد خبر 151462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز