سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آسمان منطقه بیرمنگام در آلابامای آمریکا در بامداد روز 16 دسامبر توسط امواج سونامی بزرگی در نوردیده شد.

امواج بزرگ سونامی در میان ابرها

به گزارش مهر، ساکنان شگفت زده آلاباما از این پدیده آسمانی عکسهای متعددی ثبت کرده و به مرکز هواشناسی منطقه خود ارسال کردند تا منشاء شکل گیری این سونامی در میان ابرها را دریابند.

به گفته متخصصان هواشناسی، این ابرها نمونه هایی اولیه از امواج مشهور به امواج کلوین-هلمولتز هستند که چه در آسمان به وجود بیایند و چه در دریا، تشکیل آنها تحت تاثیر حرکت سریع لایه ای از یک جریان سریع بر روی لایه‌ای کند‌تر و ضخیمتر قرار دارد.

امواج بزرگ سونامی در میان ابرها

برای مثال امواج آبی زمانی شکل می گیرند که لایه‌ای از یک جریان سریع بر روی لایه‌ای کند و زیرین جاری شود. زمانی که تفاوت میان سرعت آب و باد تا نقطه ای معین افزایش پیدا می‌کند، امواج می‌شکنند، قله آنها به سمت پایین فروریخته و شکل امواج کلوین‌ هلمولتز را به خود می‌گیرند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، متخصصان هواشناسی معتقدند این پدیده در ارتفاعات آسمان بر روی ابرها نیز رخ می‌دهد. در تصاویر به ثبت رسیده احتمالا وجود لایه‌ای سرد از هوا در نزدیکی زمین، جایی که سرعت باد نیز پایین است، و لغزیدن لایه‌ای سریعتر از هوا بر روی این لایه منجر به بالا کشیده شدن سطح رویی ابرهای لایه زیرین و تشکیل چنین امواج ابری سونامی مانندی شده است.

کد خبر 154449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز