همشهری آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز نوشت، از نظر یک گروه آمریکایی، شروع ماجرای لیبی در ماه مارس یک فرصت اقتصادی کم نظیر محسوب می‌شد.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی نوشت: حتی زمانی که ناتو ، لیبی را بمباران می‌کرد، این گروه که متشکل از کارشناس تروریسم واشنگتن، مامور سابق سیا، یک جمهوریخواه و وکیل کانزاس سیتی بود، به قذافی پیشنهاد کمک و مشاوره داده بودند.

حق مشاوره آنها 10 میلیون دلار بود که باید پیش از آغاز مذاکرات با نمایندگان قذافی پرداخت می‌شد. در قرارداد مذکور برای تاکید بیشتر با حروف بزرگ قید شده بود این مبلغ حداقل هزینه مشاوره بوده و غیرقابل استرداد است. همچنین در این قرار داد آمده بود، این مبلغ تنها به منظور تشویق وکلای مدافع و مشاوران درنظر گرفته شده است.

نیل سی لیوینگستون، 65 ساله و کارشناس و مشاور در زمینه تروریسم گفت، من پس از آنکه شنیدم سیف الاسلام، یکی از پسران قذافی مایل خروج خانواده از لیبی است، این قرارداد را تنظیم کردم.

وی افزود، ما یک بنگاه خیریه نیستیم.

لیوینگستون تاکید کرد، هدف آنها از طرح پیشنهاد مشاوره به قذافی، نجات وی از مهلکه نبوده است بلکه آنها قصد داشته‌اند تا با باز کردن راه خروج سریع وی و خانواده‌اش از کشور از به راه افتادن حمام خون در لیبی جلوگیری کنند.

وی افزود :ما می‌خواستیم در ازای خروج از لیبی یک پناهگاه عرب زبان برای وی پیدا کنیم تا او بتواند با پولی که برایش مانده در آنجا زندگی کند. این مشاوران قول داده بودند به آزادی میلیاردها دلار بلوکه شده لیبی کمک کنند.

ژنرال قذافی در ماه اوت توسط شورشیانی که از حمایت نیروهای ناتو برخوردار بودند، از طرابلس اخراج و سرانجام در 20 اکتبر دستگیر و کشته شد.

کد خبر 151421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز