چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه روسیه به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیتهای هسته‌ای کشورمان واکنش نشان داد و از افشای محتوای آن در محافل سیاسی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی‏، وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه بلافاصله پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که ما تردیدهایی جدی درباره توجیه گام‌هایی که برای افشای محتوای این گزارش برای افکار عمومی برداشته شده است، داریم. در درجه اول به این دلیل که دقیقا در حال حاضر شانس‌هایی برای احیای گفت‌وگو میان میانجیگران بین المللی «گروه شش» و تهران وجود دارد.

در این بیانیه آمده است که در رابطه با اینکه گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص ایران قبل از انتشاررسمی آن به منبع بالا گرفتن دوباره تشنج در اطراف مسایل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تبدیل می‌شود، دچار احساس دلسردی و حیرت شدید شده است.

در تفسیر اداره مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته می‌شود: «گزارش حتی قبل از انتشار رسمی آن در میان کشورهای عضو آژانس در وین انگیزه‌ای برای ساخته‌های رسمی، شایعات و دروغ بافی سیاسی شده که درشان کسانی نیست که به بپا کردن سرو صدای خبری فعلی اشتغال دارند».

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است: «ما می‌خواهیم مقدم بر همه این پرسش را مطرح سازیم که دبیر خانه آژانس تا چه حد می‌تواند محرمانه بودن مطمئن در کار را تامین کند که بدون آن ثمر بخشی حل مسایل موجود در مقابل آژانس زیرعلامت سوال قرار می‌گیرد».

در عین حال مسکو اعلام کرده است که هنوز گزارش آمانو را به صورت رسمی دریافت نکرده است.

در ادامه این واکنش آمده است: «ما در موجه بودن گام‌های در رابطه با افشای محتوای گزارش برای محافل گسترده اجتماعی بسیار شک داریم و دلیل این امر مقدم بر همه آن است که همانا اکنون امکانات معینی برای از سرگیری گفتگو گروه» ۱+۵ «میانجیان بین المللی با تهران بوجود آمده است».

وزارت امور خارجه روسیه معتقد است در حالت فعلی باید از اصل «لطمه نزن!» پیروی شود.

کد خبر 150729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز