همشهری آنلاین: گالری تاگور نیویورک با شعبات خود در بورلی هیلز و هنگ کنگ درحالی میزبان 13 هنرمند نقاشی خط از خاورمیانه می‌شود که گلناز فتحی هنرمند ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور ویژه‌ای خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه که در قالب یک تور نمایشگاهی تا سال 2012 ادامه خواهد یافت، گلناز فتحی (ایران) یوسف احمد (قطر)، لولا الحمود (عربستان)، خالد الساعی (سوریه)، چوکی غامون (لبنان)، حکیم غزالی (مراکش)، علی حسن (قطر)، رشید قریشی (الجزایر)، نجا مهدوی (تونس)، حسن مسعودی (عراق)، احمد مطر (عربستان)، احمد مولی (سوریه) و احمد مصطفی (مصر) آثارشان را به نمایش می‌گذارند.

این نمایشگاه که عنوان "تصاویر مکتوب: کالیگرافی معاصر از خاورمیانه" برای آن انتخاب شده، روز 10 نوامبر ( 19 آبان) آغاز می‌شود و تا سوم دسامبر 2011 (12 آذر) ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه گردان (کیوریتور) این نمایشگاه مورخ نامدار هنر "کارن فون روژه" است که سعی داشته با چیدن آثار این 13 هنرمند به جستجوی جایگاه کالیگرافی اسلامی و نمادهای آن در هنر معاصر منطقه خاورمیانه بپردازد.

به اعتقاد وی، آنچه ما تحت‌عنوان کالیگرافی و زیبایی‌شناسی خط اسلامی و ایرانی می‌شناسیم، در غرب مورد توجه قرار نگرفته درحالی که این عنصر جایگاه با اهمیتی در هنر معاصر ایران و عرب دارد.

او می‌گوید: کلمات و واژه‌های مکتوب در طی سده‌ها هسته مرکزی فرهنگ بصری اسلامی و ایرانی بوده‌اند.

هنرمندانی که او برای این نمایشگاه انتخاب کرده هر یک جزء سرآمدان کالیگرافی محسوب می‌شوند؛ از احمد مصطفی، یوسف احمد و احمد مطر گرفته تا حسن مسعودی و به خصوص رشید قریشی.

در این میان قرارگیری نام گلناز فتحی هنرمند جوان ایرانی در بین نام این بزرگان حاکی از اهمیت کار اوست.

البته گلناز فتحی برای منتقدان و کارشناسان منطقه و جهان نامی آشناست؛ به طوری که دکتر ایان رابرتسون، از کارشناسان هنر خاورمیانه، درباره این هنرمند می‌گوید: یکی از مهمترین ماجراجویان نسل جدید مکتب نقاشیخط ایرانی، گلناز فتحی (متولد 1972) است که در ابتدا به عنوان یک خطاط به تعلیم در این زمینه پرداخت و بعداً به مدت 6 سال دوره‌هایی را در انجمن خوشنویسان ایران پشت سر گذاشت.

بوم‌های کوچک و تقلیل یافته او دست کمی از آثار مینی‌مالیست‌های آمریکایی ندارد؛ اما وی مهارت و تکنیک خود را به کارمی‌برد تا کیفیت تصاویرش را تقویت بخشد.

آثار فتحی، به طرزی شاعرانه، جوهر کالیگرافی را با ارجاع به هنر بین‌المللی به مخاطب انتقال می‌دهد.

گلناز فتحی در این نمایشگاه آثاری جدید ارائه داده که با تکنیک خودکار روی بوم اجرا شده است که از آخرین آثار این هنرمند محسوب می‌شود.

دیگر هنرمندان تکنیکهای مخصوص خود را به کار برده‌اند برای مثال می‌توان به استفاده از اکلریلیک روی بوم یا جوهر روی مقوا اشاره کرد.

گالری تاگور که وارد دوازدهمین سال فعالیت خود می‌شود؛ هدف از برپایی این نمایشگاه را پیوند شرق با غرب و تبادل ایده‌ها میان غرب و فرهنگ‌های غیرغربی عنوان کرده است.

این گالری از اینجا که دو شعبه دیگر در بورلی هیلز و هنگ کنگ دارد؛ درصدد آن است که بعداز اتمام نمایشگاه در شعبه نیویورک آثار این 13 هنرمند را در دو شهر مذکور نیز به نمایش بگذارد.

 

کد خبر 150627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز