همشهری آنلاین: 5 هنرمند ایرانی به دنبال فینالیست شدن در جایزه جمیل موزه ویکتوریا و آلبرت لندن(V &A Museum) انتخاب شدند و در توری که متشکل از 10 هنرمند ایرانی و عرب هستند، به سه کشور دنیا می‌روند.

به گزارش ایلنا،در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن از سال 2009 جایزه‌ای تحت عنوان جایزه جمیل تاسیس کرده که هدف از آن تجلیل از هنر اسلامی‌ است.

این جایزه هر دو سال یکبار آثار فینالیست‌ها رادر قالب یک تور در کشورهای مختلف جهان به نمایش درمی‌آورد.

در سال 2009 افروز عمیقی(هنرمند مهاجرایرانی) توانست جایزه 25 هزار پوندی این موزه را از آن خود کند و امسال هم رشید قریشی از کشور الجزایر در رقابتی نفس‌گیر با هنرمند مطرح ایرانی منیر شاهرودی(فرمانفرمایان) این جایزه را از آن خود کرد.

جایزه جمیل در دومین دوره برپایی خود آثار متنوعی را مورد قضاوت قرار داد و حتی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که بانوی پرسابقه و مطرح ایرانی برنده جایزه است ولی درنهایت هنرمند الجزایری موفق به کسب این افتخار شد.

به‌رغم اینکه ایرانی‌ها نتوانستند امسال این جایزه را از آن خود کنند، افروز عمیقی برنده دوره قبل، امسال جزء هیات داوران این رخداد مهم بود.

همین امر این شائبه را ایجاد کرد که حضور یک هنرمند ایرانی در این جایزه باعث قضاوت سختگیرانه‌تری در آن شود.

با این حال امسال هم هنرمندان ایرانی حضوری پربار در این رویداد هنری دارند. آثار آنها قرار است طی امسال و سال آتی میلادی به نمایش درآید.

فرانسه این آثار را در موسسه هنر عرب در پاریس در مدت زمستان 2011 و 2012 و اسپانیا در زمستان و تابستان 2012 در موزه هنرهای زیبای مادرید و آمریکا نیز پاییز 2012 در مرکز هنری کانتور هوستون درمعرض دید قرار می‌دهد.

در این تور نمایشگاهی؛ آثار منیر شاهرودی، بیتا قزل ایاق، بابک گلفر، سودی شریفی و هدیه شفیعی به عنوان 5 هنرمند ایرانی درکنار عایشه خالد (پاکستان)، ‌رشید قریشی (الجزایر)، هزیم المستیکاوی (مصر)، هیوا کهرمان (عراق) و نورعلی چگنی (پاکستان) در قالب یک رویداد بزرگ هنری در سه کشور جهان به نمایش درمی‌آید.

این تور نمایشگاهی که هر دو سال یکبار ازسوی موزه ویکتوریا برپا می‌شود، اختصاص به هنر اسلامی دارد و حمایت مالی آن ازسوی محمد عبداللطیف جمیل انجام شده و با عنوان جایزه "جمیل" هم معروف است.

مارک جونز(مدیر موزه Aِ&V) درباره این جایزه گفت: جایزه برای آن تدارک دیده شده تا از یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرهنگ‌های جهان یعنی فرهنگ اسلامی تجلیل و قدردانی شود و درعین حال موجبات فهم عمیق‌تر هنر اسلامی فراهم شود.

این جایزه از سال‌جاری میلادی هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود.

در دوره گذشته این جایزه که سال 2009 به افروز عمیقی، هنرمند ایرانی ساکن آمریکا اعطا شد، پرویز تناولی، مجسمه‌ساز پیشکسوت کشورمان به عنوان یکی از اعضای شش‌نفره هیات داوری حضور داشت.

تناولی در کنار هنرمندان و کارشناسانی همچون چارلز مرودر (مورخ هنر)، ونتیا پورتر(مسئول بخش هنرهای خاورمیانه موزه Aِ & V)، جنانی الانی(هنرمند)، خالد عزام(رییس مدرسه هنرهای سنتی لندن) و علی‌یوسف خدر(سردبیر مجله مطرح کنواس) کار قضاوت و بررسی آثار این جایزه را برعهده داشت.

موزه ویکتوریا و آلبرت که در سال 1852 تاسیس شده، از نظر قدمت پس از موزه‌های پرنس‌آلبرت و ملکه ویکتوریا قرار دارد.

در این موزه بیش از 5/4 میلیون قطعه و شئی هنری نگهداری می‌شود و شامل 145 گالری است.

مجموعه این موزه قدمتی برابر با پنج هزار سال دارد.

 

کد خبر 147152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز