مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موسسه ماکس پلانک موفق شدند با استفاده از اسکنرهای رایج مغزی رویاهای افرادی که خواب آگاهانه را تجربه می‌کنند بازسازی کرده و حتی ضبط کنند

خواب

بیشتر انسان‌ها تنها بخش کمی از خواب‌های خود را به یاد می‌آورند، ضعفی که به زودی برطرف خواهد شد. دانشمندان پیش بینی می‌کنند به زودی می‌توان با استفاده از رایانه‌ها آنچه انسان در رویا می‌بیند را مشاهده کرده و حتی آنها را بر روی ابزاری ضبط کرد تا پس از بیداری بتوان به تماشای آنها نشست.

روانشناسان در موسسه مکس پلانک مونیخ آلمان پیش از این توانایی اسکنرهای مغزی را در دیدن رویای افرادی که خواب‌هایی آگاهانه می‌بینند به نمایش گذاشته بودند. این به آن معنی است که فناوری خواندن افکار افرادی که بیدار هستند را می‌توان در مشاهده رویاهای افرادی که در خواب به سر می‌برند نیز به کار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پلانک ثابت کردند اسکن رویاهای افرادی که خواب آگاهانه می‌بینند مشابه اسکن مغز همان افراد در حین انجام دادن همان کارهایی که در رویا دیده‌اند، در هنگام بیداری است. این مطالعه در کنار فناوری‌های بازسازی که تا کنون ارائه شده‌اند می‌تواند به خلق تصاویر متحرک از خواب افراد بپردازد.

دانشمندان از گروهی از داوطلبانی که خواب آگاهانه داشتند، درخواست کردند هنگامی که در حال تجربه خواب آگاهانه هستند، و در زمانی که خواب مشت کردن دست خود را می بینند چشم‌ها یا دست‌های خود را از سمتی به سمت دیگر حرکت دهند تا به محققان لحظه مشت شدن دست در رویایشان را نشان دهند.

دانشمندان مغز داوطلبان را با طیف نگار فروسرخ و MRI تحت نظر گرفتند تا الگوهای حرارت را در سر داوطلبان مشاهده کنند، کلیدی که می‌تواند تصویری واضح از فعالیت مغزی داوطلبان ایجاد کند. داوطلبان در حین خواب دست‌های خود را حرکت ندادند اما اسکن مغزهای آنها نشان داد فعالیت‌های مغزی ناشی از مشت کردن یک دست واقعی و رویای مشت کردن یک دست الگویی برابر با یکدیگر دارند.

محققان موسسه پلانک تا به امروز توانسته‌اند دو رویا را بازسازی کنند. تعدد اسکنرها و دشواری کنترل کردن رویاها توسط داوطلبان به این معنی است که اجرای این آزمایش‌ها به شدت دشوار بوده‌اند. داوطلبان باید در زیر اسکنرها به خواب می‌رفتند و به مرحله REM خواب می‌رسیدند و سپس وارد مرحله پایداری از رویای آگاهانه می‌شدند.

با این همه محققان درباره این فناوری بسیار خوشبین هستند. به گفته آنها این مطالعه می‌تواند اولین شواهدی که استفاده از فناوری رایج تصویربرداری مغزی برای خواندن مفاهیم رویای یک انسان ممکن می‌داند را ارائه کند.

کد خبر 149837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز