یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه بین‌المللی روبات در توکیو در این ماه شاهد به نمایش گذاشتن "جوکوسویی-کان"، یک بالش روباتی شبیه خرس قطبی بود که در پس ظاهر سرگرم‌کننده‌اش هدفی جدی را دنبال می‌کند.

به گزارش گیزمگ جوکوسویی- کان برای کمک به افرادی که خرخر می‌کنند و آنهایی که با این افراد زندگی می‌کنند، طراحی شده است. هر بار که صدای خرخر فرد بیش از حد بلند می‌شود (و احتمال قطع تنفس گذرای حین خواب به وجود می‌آید)، این روبات پنجه‌اش را بلند می‌کند و به آرامی صورت فرد خوابیده را لمس می‌کند و فرد را وامی‌دارد که وضعیت خوابیدنش را عوض کند.

با اینکه درمان‌های فراوانی برای قطع تنفس حین خواب عرضه شده است مانند بالش‌های ضدخرخر و حتی اپلیکیشن هایی روی تلفن‌های هوشمند، جوکوسویی- کان اولین و تنها روبات ضدخرخر دنیا است.

خرخر کردن به جز اینکه برای اعضای خانواده بسیار آزارنده است، ممکن است نشانه‌ای از قطع تنفس حین خواب باشد. این وقفه‌های خطرناک در حین خواب تنها در ژاپن حدود 2 میلیون نفر را مبتلا می‌کند- و نمی‌توان آن را دست کم گرفت.

more رفع خرخر با تغییرات سبک زندگی

قطع تنفس حین خواب با کاهش میزان اشباع اکسیژن خون همراه است. بنابراین این بالش خرسی با یک اندازه‌گیری نبضی اکسیژن که به شکل یک بچه خرس به دست فرد خوابیده وصل می‌شود، کار می‌کند.

این وسیله به طور بیسیم به یک ترمینال کامپیوتری متصل است که اطلاعات را تجزیه و تحلیل و از راه دور حرکات خرس را کنترل می‌کند.

همچنین یک میکروفون در وسط این بالش پنهان شده است که میزان سروصدای ناشی از خرخر کردن را اندازه‌گیری می‌کند.

هنگامی که میزان اکسیژن خون افت می‌کند و سروصدای خرخر در همان زمان اوج می‌گیرد، جوکوسویی- کان به آهستگی و آرامی پنجه خود را بالا می‌برد و آن را به صورت فرد می‌کشد، و بدون بیدار کردن فرد او را به تغییر وضعیتش وامی‌دارد. تغییر وضعیت فرد از حالت طاقباز به حالت خوابیده به پهلو باعث قطع خرخر کردن او می‌شود.

جوکوسویی- کان که در ژاپنی به معنای "خواب عمیق" است بوسیله پژوهشگرن دانشگاه واسدای توکیو ساخته شده است. هنوز برنامه‌ای برای ساختن نمونه تجاری این دستگاه وجود ندارد.

کد خبر 151675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز