دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات نظامی آمریکا روز دوشنبه 5 فوریه(16 بهمن) از تأسیس مرکز فرماندهی مشترک آمریکایی-عراقی در بغداد خبر دادند.

به گزارش بی بی سی،هدف از تأسیس این مرکز فرماندهی بازگرداندن امنیت به بغداد اعلام شده است.یکی از مشاوران آمریکایی ارتش عراق در این باره گفت: این بزرگترین طرح امنیتی است که تا به حال این شهر به خود دیده است.

این مرکز فرماندهی مشترک تنها دور روز پس از وقوع انفجار‌های خونین در بغداد که به کشته شدن پیش از 130 نفر انجامید، بر پا می‌شود.ایجاد مرکز فرماندهی مشترک در واقع آخرین تلاش برای جلوگیری ار وقوع جنک داخلی در عراق ارزیابی شده است.

بر اساس این طرح، ریاست مرکز فرماندهی مشترک به ژنرال عبود قنبر، از نظامیان ارشدی که در سال 1991 و در جریان جنگ اول خلیج فارس علیه نیرو‌های آمریکایی مبارزه کرد، سپرده می‌شود.

اگرچه این مرکز فرماندهی از روز دوشنبه آغاز به کار می‌کند، تا کنون تاریخ مشخصی برای  آغاز رسمی فعالیت‌های نظامی این مرکز اعلام نشده است. البته رسانه‌های عراقی اعلام کرده‌اند این مرکز احتمال دارد از زمان روز دوشنبه رسماً عملیات‌های خود را در شهر بغداد آغاز کند.

با تاسیس مرکز فرماندهی مشترک ، نیرو‌های آمریکایی-عراقی در کلیه محلات بغداد به جست وجو (گشت خانه به خانه) برای پیدا کردن شبه نظامیان وسلاح‌های غیر قانونی خواهند پرداخت.

دولت عراق نیز گفته است که سرفصل‌های این طرح  جدید را طی روز‌های آینده اعلام خواهد کرد.این سومین طرح امنیتی است که پس از انتخاب نوری المالکی در مقام نخست وزیر در ماه مه ، در بغداد به اجرا در می‌آید.

به رغم این اقدامات موج خشونت‌ها در بغداد افزایش یافته و با انفجار روز شنبه در بازارچه صدریه به اوج خود رسیده‌اند.

یکی از مقامات وزارت کشور عراق نیز در مصاحبه‌ای به آسوشیتد پرس گفته است که حدود هزار نفر  از شهروندان عراقی ، نیروهای امنیتی و شبه نظامیان در هفته گذشته ودر جریان حوادث خشونت بار کشته شده‌اند.

کد خبر 14970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز