چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 4 سال از شروع جنگ عراق می‌گذرد و این جنگ همچنان ادامه دارد. این درحالیست که جورج بوش تصمیم به اعزام 21500 نیروی جدید دیگر به عراق گرفته است.

این نیروها به 150 هزار سرباز آمریکایی خواهند پیوست که اکنون در عراق مستقر هستند. جورج بوش در سخنرانی اخیر خود در کنگره گفت که ناکامی‌در عراق برای آمریکا فاجعه‌بار خواهد بود.

این جمله ما را به یاد سخنان لیندون جانسون در ماه مارس سال 1967 و در جریان جنگ ویتنام می‌اندازد که گفته ‌بود: در میانه این جنگ صداهای مخالفی را می‌شنویم که از دولت می‌خواهند این جنگ را ترک کند. اما ما نمی‌توانیم چنین کاری کنیم چون نیروهای آشوب طلب به پیروزی می‌رسند و سالها درگیری و تهاجم را پیش روی ما قرار‌می‌دهند.

البته شرایط عراق با ویتنام بسیار متفاوت است. آمریکا در عراق تنها یک ارتش ندارد، بلکه 3 ارتش جداگانه دارد که همزمان با هم در حال نبرد هستند. یکی از این ارتشها همان نیروهای نظامی‌هستند که اکنون شمار آنها به 170 هزار نفر رسیده‌است.

ارتش دیگر آمریکا در عراق نیروهای مقاطعه کار غیر نظامی‌هستند که به نوشته روزنامه‌ واشنگتن‌پست در دسامبر سال 2006 شمار این نیروها در عراق به 100 هزار نفر رسید.

تعداد این نیروها که اکثراً  مقاطعه‌کاران دولتی هستند و فقط مقاطعه‌کاران اصلی را شامل شده‌اند نه نیروهای فرعی، امسال رفته رفته به شمار نیروهای نظامی‌آمریکا در عراق نزدیک می‌شود.

این مقاطعه‌کاران که بیشترشان را سربازان سابق ارتش آمریکا تشکیل می‌دهند، خدمات ویژه‌ای به ارتش ارائه می‌دهند که از جمله این خدمات در اختیار گذاشتن مترجمانی است که به همراه ارتش و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در میدان جنگ و یا در زندان و برای بازجویی حضور دارند. نگهداری از تجهیزات نظامی، ساخت پایگاههای نظامی‌و آشپزی و نظافت برای سربازان از جمله دیگر خدمات این مقاطعه کاران است.

معمولا این خدمات را سربازان انجام می‌دهند. بسیاری از این نیروهای مقاطعه‌کار به اصطلاح غیر‌نظامی ‌در کنار نیروهای ارتش و در پایگاه‌های نظامی‌مستقر هستند. در درگیری‌های اخیر در شهرهای مختلف عراق بیش از 540 تن از این نیروها کشته شده‌اند.

با به شمار آوردن این نیروها شمار نیروهای آمریکایی در عراق به 250 هزار تن می‌رسد و حتی ممکن است از این تعداد بیشتر هم باشد. این نیروها نه شامل قوانین محلی عراق می‌شوند و نه قوانین نظامی‌آمریکا. به همین دلیل در جریان محاکمه زندان ابوغریب هیچکدام از این نیروها و عوامل آمریکایی محاکمه نشدند.

ارتش سوم آمریکا در عراق یک ارتش نامحسوس و غیر قابل مشاهده است که ضرورت وجودی آنها نه وظیفه است و نه طمع پول بلکه نیاز است.

این نیروها را مقاطعه‌کاران جزئی تشکیل می‌دهند که برای انجام کار برای مقاطعه‌کاران بزرگتر پول دریافت می‌کنند. شبکه بین‌المللی از این شرکت‌ها تا کنون هزاران کارگر را به عراق آورده‌است.

روزنامه‌ آمریکایی شیکاگو تریبیون اخیراً ‌در گزارشی نوشت: بسیاری از این کارگران به زور و بر خلاف میل خود به عراق آورده می‌شوند و شیوه‌ به کار گیری آنها توسط شرکتهای مقاطعه‌کاری نوعی قاچاق انسان است.

مجموع نیروهای 3 ارتش آمریکا در عراق اکنون از یک‌چهارم میلیون نفر فراتر می‌رود. این میزان نیرو و پول با منابعی که آمریکا به ویتنام اختصاص داده بود برابری می‌کند،  اما این تعداد هنوز کافی به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 14654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز