شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی وضعیت عراق را بسیار بحرانی توصیف کردند.

به نوشته بوستون گلوب در گزارشی 90 صفحه‌ای که در این باره با نام "چشم انداز ثبات عراق: راه پر چالش پیش رو" انتشار یافته نسبت به تجزیه دائمی عراق هشدار داده شده است. در بدترین شرایط نیز هرج و مرجی گسترده و یا نوعی آنارشیسم این کشور را در بر خواهد گرفت.
این گزارش بخشی از گزارش موسوم به تخمین های اطلاعاتی ملی درباره عراق است که روز جمعه 2 فوریه از طبقه بندی محرمانه خارج شد و در واشنگتن انتشار یافت.
براساس گزارش محرمانه سازمان اطلاعات ملی آمریکا، برآورد می‌شود که تجزیه عراق با توجه به درگیری‌های داخلی و بالا گرفتن میزان شورش‌ها در این کشور تا بیش از دو سال دیگر رخ دهد. در ادامه این گزارش آمده است که نیرو‌های آمریکایی برای برقراری ثبات در عراق تنها 12 تا 187 ماه فرصت خواهند داشت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است اگر ثبات در عراق هرچه سریعتر برقرار نشود و حوادثی ناگوار در ابعادی وسیع رخ دهند، بر شدت خشونت‌ها افزوده خواهد شد و عراق به سرعت در جاده زوال به پس خواهد رانده شد.. در صورتی که سیر تحولات در عراق از مرحله وخیم وارد مرحله  وخیم تر شود، عواقب بسیار ناگوار انسانی، سیاسی و امنیتی در انتظار این کشور خواهد بود.

انتشار این گزارش که بسیاری از منتقدین دولت بوش معتقدند باید زودتر از این‌ها انتشار می‌یافت باعث اوج گیری مخالفت‌ها با استراتژی جدید جورج بوش مبنی بر اعزام 21 هزار و500 نیروی آمریکایی به عراق شده است.

سناتور دموکرات جان ادواردز از ایالت ماساچوست در واکنش به این گزارش گفته  است:پر واضح است که به افزایش نیرو‌ها در عراق نیازی نیست و در مقابل باید تنها تلاش‌های دیپلماتیک را افزایش داد و باید در جهت برقراری ثبات در عراق با سایر کشور‌های منطقه(خاورمیانه) از نزدیک همکاری کرد.

کد خبر 14835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز