یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و یکی از کهنه سیاستمداران این کشور که به مهندسی خروج نیروهای آمریکا از ویتنام کمک کرد، اعتراف کرده مشکلات در عراق از حد مناقشه خارج شده و پیروزی نظامی ممکن نیست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از توکیو، هنری کسینجر همچنین تاکید کرد از جرج بوش در مشکلاتی که امروزه با آن مواجه است، جانبداری می‌کند.

کسینجر که در توکیو با این خبرگزاری آمریکایی گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: "پیروزی نظامی به گونه‌ای که کنترل بر همه سرزمین وجود داشته باشد و اختیار کل جمعیت عراق در اختیار باشد، ممکن نیست."

کسینجر که در این سفر درجه‌ای افتخاری از دانشگاه "واسدا" دریافت کرد،‌ افزود:‌"ماهیت مبهم شورشیان عراق و حضور آنها در همه نقاط این کشور بعلاوه اختلاف میان شیعه و سنی، مذاکرات صلح را با دشواری و پیچیدگی مواجه کرده است."

وی با اشاره به جنگ ویتنام اعتراف کرد:"اوضاع عراق پیچیده‌تر از جنگ ویتنام است که در آن یک کشور درگیر بود و می‌شد با سران کشور که بر منطقه‌ای مشخص رهبری داشتند، مذاکره کرد."

وی که به معمار جنگ ویتنام معروف بوده و درباره جنگ عراق به بوش مشاوره می‌دهد نسبت به خروج ناگهانی نیروها از عراق هشدار داد و گفت:"من از رئیس جمهوری جانبداری می‌کنم. زیرا اوضاع کنونی بسیار دشوار است."

کسینجر که بر روند خروج آمریکا از ویتنام از طریق راهبردی نظارت داشته که اکنون این راهبرد در عراق نیز به کار گرفته شده در گذشته بطور مستقیم با سران ویتنام شمالی مذاکره داشته است.

کسینجر اینگونه عنوان کرد که بهترین راه پیشرفت اوضاع ایجاد آشتی و کنارگذاشتن اختلافات در عراق است و از تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی که در آن آمریکا و ایران در کنار هم قرار گرفتند، قدردانی کرد.

این کهنه سیاستمدار پیش‌بینی کرد که درگیری‌ها در عراق سال‌ها به طول انجامد و منافع آمریکا در این است که درباره سیاست جنگی اشتراک حزبی وجود داشته باشد.

کد خبر 18563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز