جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با دستگیری شیخ‌ علی البیاتی، رئیس دفتر مقتدا صدر و یازده تن از اعضای ارتش المهدی، شاخه نظامی جنبش صدر در اولین ساعات روز جمعه 31 فروردین، بحران سیاسی عراق که از اواسط هفته گذشته با کناره‌گیری وزرای وابسته به جنبش صدر از کابینه نوری المالکی، نخست‌وزیر آغاز شده بود وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته نمایندگان نزدیک به جنبش صدر در پارلمان عراق ضمن محکوم کردن اقدام مشترک نظامیان آمریکایی و واحدهایی از ارتش عراق در دستگیری بیاتی و تعدادی از اعضای ارتش المهدی با اشاره به افزایش عملیات تروریستی در بغداد از ناکارآمدی طرح امنیتی در حال اجرا در این شهر انتقاد کردند.

صالح العقیلی، از نمایندگان گروه صدر با یادآوری حملات انتحاری خونبار چهارشنبه گذشته در بغداد، گفت: آنچه در شهرک صدر و کراده روی داد موید این واقعیت است که طرح امنیتی به جای تروریست‌ها، امنیت را هدف قرار داده است.

اعضای پارلمان عراق در حالی از نارضایتی خود از عملکرد نیروهای امنیتی عراق خبر دادند که گفته می‌شود ارتش  آمریکا با هدف تأمین امنیت عظیمیه، از مناطق سنی‌نشین بغداد در حال ساخت دیواری حایل به طول نزدیک به پنج کیلومتر پیرامون این منطقه است.

سرهنگ اسکات مک‌لورن، از سخنگوهای ارتش آمریکا در عراق ادعا کرد این دیوار با هدف کاستن از حملات شیعیان علیه سنی‌ها ایجاد می‌شود.

ترور نافرجام

در حالی که عراق روز پرالتهابی را پشت سرگذاشت دفتر مرکزی ائتلاف یکپارچه عراق اعلام کرد عمار حکیم، پسر سیدعبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس انقلاب اسلامی عراق و رئیس مؤسسه شهید محراب عراق از توطئه ترور مردان مسلح ناشناس جان سالم بدر برده است.

سخنگوی این ائتلاف بی‌‌آنکه به زمان و مکان وقوع این ترور نافرجام اشاره کند، تأکید کرد حال عمار حکیم خوب است.

رایزنی در ترکیه

دیوید ساترفیلد، هماهنگ‌کننده امور عراق در وزارت امور خارجه ایالات متحده روز گذشته در سفری برنامه‌ریزی نشده وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد تا رهبران آنکارا را متقاعد به خودداری از انجام عملیات فرامرزی در عراق برای سرکوب نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) کند.

آن‌چنان که خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی اعلام کرده ساترفیلد در ضمن اقامتش در آنکارا با مقامات ارشد وزارت امورخارجه، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و اگوز جلیکول، نماینده ویژه ترکیه در امور عراق دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

یاشار بویکانیت، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه کمتر از دو هفته قبل اعلام کرده بود ارتش ترکیه با هدف سرکوب PKK در حال برنامه‌ریزی برای ورود به قلمرو عراق است. این اظهارات با واکنش مسعود بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان عراق و وزارت امور خارجه ایالات متحده مواجه شد.

درخواست گیتس از مالکی

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در بغداد از نوری المالکی، نخست وزیر عراق خواست تا روند آشتی ملی را به نتیجه برساند و اعلام کرد نیروهای آمریکایی تا ابد در عراق باقی نخواهند ماند.

گیتس پس از دیدار با مالکی در منطقه الخضرا گفت: تعهد ما در عراق بلندمدت است اما تعهدی نیست که سربازان آمریکایی تا ابد در خیابان‌های عراق گشت‌زنی کنند.

کد خبر 20071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز