گروه سیاسی: یک منبع امنیتی عراق فاش کرد: ربودن جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در عراق بنا به درخواست سازمان اطلاعات آمریکا در این کشور صورت گرفته است.

 بنا بر خبری که ایسنا آن را منتشر کرد این مقام امنیتی عراق در یک سایت اینترنتی موسوم به خبرگزاری اخبار العراق گفت: 6 نفر از افراد وابسته به وزارت اطلاعات عراق جلال شرفی، دیپلمات ایرانی سفارت ایران در بغداد را در نزدیکی بازار الجیلاوی در نزدیک سفارت ایران در بغداد ربودند و این اقدام بنا به درخواست سازمان اطلاعات آمریکا در عراق صورت گرفت.
وی افزود: شرفی پس از ربوده شدن به یکی از دفاتر اطلاعات عراق در منطقه القادسیه خارج از منطقه الخضرا انتقال داده شد و در آنجا از او درباره ورود سلاح به عراق و تحویل آن به ارتش المهدی بازجویی شد.
این منبع عراقی همچنین تاکید کرد: برخی از شخصیت‌های دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق از جمله موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی و باقر جبر صولاغ، وزیر دارایی دولت عراق در آزادی شرفی دست داشتند.
به گزارش این خبرگزاری محلی در عراق، محمد عبدالله الشهوانی، از افسران ارتش عراق، مسئولیت دستگاه جدید اطلاعات این کشور را که از دستگاه سابق اطلاعاتی حزب منحله بعث کاملاً مستقل است، برعهده دارد.
تأیید وزارت خارجه
اما به دنبال افشای دخالت مستقیم آمریکا در ربوده شدن جلال شرفی، یک مقام مسئول در وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: تهران نیز بر این باور است که جلال شرفی به دست آمریکایی‌ها ربوده شد.
وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: احتمال همکاری نیروهای عراقی با عناصر آمریکایی نیز وجود دارد.
اعتراف آمریکا درباره مأمور FBI
در تحولی دیگر سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا اذعان کرد که نمی‌تواند گزارشاتی که مدعی‌اند مامور سابق FBI به وسیله‌ دستگاه امنیتی ایران دستگیر شده است را تایید کند.
شان مک کورمک در عین حال گفت: یادداشت جدیدی درباره ناپدید شدن رابرت لوینسون، مامور سابق اف.بی.آی در ایران از طریق واسطه‌های سوییسی به ایران فرستاده شده است و این پنجمین درخواست آمریکا برای دریافت اطلاعات درباره‌ این تبعه‌ آمریکایی است.
مک کورمک افزود: در پیام اخیر از ایران خواسته شده است درباره‌ احتمال دستگیری وی تحقیق کند.
وی پس از آن‌که مدعی شد ما گزارشات خبری بسیاری داریم که می‌گوید ممکن است او به وسیله‌ جناح‌های مختلف تشکیلات امنیتی ایران دستگیر شده باشد، تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توانم گزارش‌های موجود را تایید کنم، اما مطمئناً این گزارش‌ها سؤالاتی را در ذهن‌ما درباره‌ این‌که لوینسون دقیقاً کجاست، مطرح می‌کند.
کد خبر 20428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز