همشهری آنلاین: هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در یک سخنرانی در «دالاس» با بیان اینکه همه تراژدی‌های جهان با حضور نظامی آمریکا رفع نمی‌شود، گفت که واشنگتن باید مشکلات بین‌المللی را بدون جنگ رفع کند.

هنری کیسینجر

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی «دالاس‌نیوز»، هنری کیسینجر در سخنرانی خود در «دالاس» هشدار داد که آمریکا با تهدیدات سیاسی زیادی از سراسر جهان روبرو است و تنها یکسال برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران زمان دارد.

وی تصریح کرد که افزایش تهدیدات سایبری، ارتش روبه رشد چین و موضع خصمانه کره شمالی، چالش‌های بسیاری را برای آمریکا و جهان به همراه دارد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا تأکید کرد که آمریکا باید مشکلات بین‌المللی را با همپیمانان خود و بدون جنگ رفع کند.

مشکلات جهان با حضور نظامی آمریکا رفع نمی‌شود

کیسینجر به جمعیتی چند صد نفری در حین ضیافت ناهار به میزبانی شورای امور جهانی دالاس گفت: ما نمی‌توانیم تمامی تراژدی‌ها را با حضور نظامی آمریکا رفع کنیم. ما تمایل داریم تا با سیاست خارجی بعنوان یک گزینه فوق‌العاده و خطیر بهره ببریم.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در سخنرانی خود در خصوص طیف وسیعی از موضوعات از جمله رسوایی «واترگیت» تا تبلیغات منفی «کره شمالی» صحبت کرد اما بیشترین بخش اظهارات قابل توجه وی درباره خاورمیانه بود و تأکید کرد که این منطقه بزرگترین و سنگین‌ترین خطر بی‌ثباتی را در پی دارد.

آمریکا تنها یکسال تا جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران زمان دارد

کیسینجر مدعی شد که آمریکا و همپیمانان غربی این کشور که ایران را به دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌‌ای متهم می‌کنند، تنها یک سال زمان دارند تا ایران را از تسیلحاتی شدن باز دارند.

وی ادامه داد که ایران می‌تواند ظرف مدت 12 ماه، به مسلح کردن یک کلاهک هسته‌ای با مواد هسته‌ای دست پیدا کند.

علیرغم آنکه کشورهای غربی مانع حصول پیشرفت در زمینه گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌شود، کیسینجر اعلام کرد که مذاکرات ناموفق بین ایران و کشورهای غربی تنها به نفع ایران است و اگر ایران سلاح‌های هسته‌ای بسازد، کشورهای همسایه تلاش می‌کنند تا سلاح هسته‌ای بسازند یا به آن دست پیدا کنند.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در خصوص راهکاری برای برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما باید تصمیم بگیریم که آیا تحریم‌ها را افزایش دهیم یا از دیگر راههای اعمال فشار استفاده کنیم و یا کمی سازش کنیم. این یک تصمیم بسیار سخت است. ما باید مطمئن شویم که خود را به یک درگیری و نزاع بی پایان وارد نمی‌کنیم.

آمریکا باید گروههایی را که می‌تواند در سوریه حمایت کند، شناسایی کند

از دیگر مسائلی که کیسینجر به آن اشاره کرد، موضوع سوریه بود که مدعی شد، ایران علاوه بر برنامه هسته‌ای در صدد است از قدرت و کنترل خود در سوریه استفاده کند و آمریکا باید گروههایی را که در سوریه می‌تواند از آنها حمایت کند، شناسایی کرده و با روسیه وارد همکاری شود.

وی اینگونه ادامه داد که از تمامی گروه‌هایی که با ایران مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند.

وجود چین و آمریکا می‌تواند در نهایت به بروز درگیری منتهی شود

کیسینجر در ارتباط با قدرت رو به رشد چین و اینکه پیامدهای تلاش چین برای غلبه بر آمریکا که یک ابرقدرت نظامی است، چه خواهد بود، ابراز نگرانی کرد و گفت: در تاریخ جهان، وقتی کشور رو به رشدی چون چین و یک کشور توسعه یافته‌ای چون آمریکا وجود دارد، در نهایت یک درگیری به وجود می‌آید.

کد خبر 205675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز