همشهری آنلاین: ‌کلیت ساختار قانون اساسی ما بسیار خوب است و مشکلی ندارد ولی می‌توان اصلاحاتی در آن انجام داد که البته این موضوع باید در زمان خاص خود انجام شود.

برخی در مجلس به جای باندبازی و قبیله‌گرایی، حیثیت حق‌طلبانه را دنبال می‌کنند

علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار داشت: اگر نمایندگان همواره پای حقوق مردم بایستند و با استفاده از ابزار نظارتی در اختیار خود از این حق دفاع کنند، مردم در انتخاب خود به آن‌ها توجه خواهند داشت.

اصولگرای واقعی، کژی ها و نقض قوانین را پیگیری می کند

به گفته‌ رییس مجلس، نمایندگان در وهله اول وکیل مردمند و لذا باید از حقوق ملت دفاع کنند؛ وظیفه اولیه نمایندگان رصد کردن امور برای حفظ حقوق مردم است، بر این اساس اصولگرایان واقعی کسانی هستند که بعضی از کژی‌ها، کاستی‌ها و بعضی از نقض قوانین و اشکالاتی که در قوای دیگر می‌بینند را با دقت بررسی و پیگیری کنند.

برخی عناصر در قدرت، از قدرت خود سوء‌استفاده می‌کنند

لاریجانی با اعتقاد به اینکه ممکن است عناصری که در قدرت هستند، از قدرت خود سوء استفاده کنند، تاکید کرد که قوه‌ای که باید از حقوق مردم دفاع کند، پارلمان است.

برخی، پیگیری‌های نمایندگان را نمی‌پسندند

لاریجانی افزود: البته ممکن برخی، پیگیری‌های نمایندگان را نپسندند اما این دلیل نمی‌شود که قوه مقننه به حقوق مردم توجه نکند.

به گفته رییس قوه مقننه، کلیت مجلس هشتم ویژگی پیگیری حقوق مردم را دارد، البته ممکن است برخی‌ها بیشتر طرفدار دولت باشند و برخی از اشکالات را نبینند ولی کلیت مجلس این‌طور نیست.

رییس مجلس تاکید کرد: افراد اگر بین خود و خدای خود خلوت کنند جایی که حقوق مردم در میان است نباید گذشت کنند؛ البته نمی‌گویم باید بداخلاقی کنند ولی باید پای حقوق مردم به هر قیمتی ایستاد.

تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح حق مجلس است

لاریجانی افزود: دراین راستا نمایندگان باید از ویژگی‌های آیین‌نامه در بحث نظارت استفاده کنند و در صورت نیاز از مواد 33 و 233 آیین‌نامه و بحث تحقیق و تفحص و سوال استفاده کنند؛ اما اگر جایی مشاهده کردند که افراد به این ابزار توجه نمی‌کنند باید از ابزار استیضاح نیز استفاده کنند؛ اگر مردم بدانند نماینده‌ای این خصوصیات را دارد، قطعا به او توجه خواهند کرد.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو ، در پیش‌بینی الحاق جبهه پایداری به کمیته 8+7 اصولگرایان گفت: حس می‌کنم بهتر است که به این بحث ورود نکنم و لزومی به اظهارنظر وجود ندارد چراکه، هر گروهی با هر تصوری که دارد می‌تواند در انتخابات ظهور پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارائه لیست جداگانه از سوی جبهه پایداری موجب انشقاق اصولگرایان نمی‌شود، اظهار داشت: هر کسی در این وادی حضور دارد، خود باید به این موضوع فکر کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد برگزاری جلسات هیات حل اختلاف بین قوا با اظهار بی اطلاعی از این موضوع گفت: البته بعضی از موضوعات به این هیات ارجاع شده است.

عامل برخی از منازعات و کشمکش‌ها، مشکلات ساختاری است

لاریجانی درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص نظام پارلمانی، با بیان اینکه نمی‌دانم آیا نظر ایشان ناظر به مسائل فعلی بوده یا خیر؟ گفت: در دنیا برخی کشورها ساختار ریاستی دارند و برخی نیز کاملا ساختار پارلمانی دارند، این ساختارها هر کدام مزایا و معایبی دارند، در کشور ما هیچ کدام از این موارد نیست یعنی بعضی از خصوصیات ریاستی و بعضی از خصوصیات پارلمانی وجود دارد، این در حالی است که به اعتقاد من عامل برخی از منازعات و کشمکش‌ها، مشکلات ساختاری است.

وی یادآور شد: این بیماری و مشکل باید معالجه شود یعنی نهایتا یک مرجع باید در این زمینه‌ها پاسخگو باشد و بتواند طراحی دقیقی داشته باشد.

قانون اساسی نیاز به اصلاحات دارد

رییس مجلس با بیان اینکه هر یک از این ساز و کارها، طرفداران و مخالفانی دارد گفت: اگر زمانی قرار به انجام اصلاح در این زمینه باشد باید به بخش‌های دیگر نیز توجه لازم صورت گیرد تا شرایط را بهتر کند.

لاریجانی در این راستا به اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 با تاکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: این تاکیدات موجب شد شرایط بهبود یابد؛ در این پروسه زمانی، بسیاری از شرایط اقتصادی دنیا و مناسبات تغییر کرد لذا در این زمینه باید راهکارهای دقیق‌تری که بتواند پشتیبان حرکت‌های تولیدی و توسعه‌ای کشور باشد، پیش‌بینی گردد.

به گفته لاریجانی ، ‌کلیت ساختار قانون اساسی ما بسیار خوب است و مشکلی ندارد ولی می‌توان اصلاحاتی در آن انجام داد که البته این موضوع باید در زمان خاص خود انجام شود.

 

کد خبر 149100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز