یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که راهپیمایی‌های اعتراضی روز شنبه که در حدود 900 شهر جهان صورت گرفت، به استثنا‌ی ایتالیا مسالمت‌آمیز بود، تظاهرات معترضان در آمریکا با بازداشت گسترده آنان همراه شد.

تحصن

در لندن نیز شماری از معترضان پس از پایان تظاهرات به خانه نرفته‌اند و به سبک معترضان نیویورکی در خیابان چادر زده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها، در نیویورک چند هزار نفر از معترضان با گردشگرانی که به این شهر آمده بودند، در هم آمیختند و در میدان تایمز شهر که محل تلاقی چند خیابان مهم آن است، تجمع کردند. پلیس حدود 45 نفر از آنان را بازداشت کرد. 14‌نفر دیگر هم به جرم تجمع در پارکی در جنوب نیویورک بازداشت شدند. نیروهای پلیس همچنین 24‌معترض را که وارد شعبه سیتی بانک شده بودند، دستگیر کرد.

پلیس شیکاگو نیز اعلام کرد در تظاهرات روز شنبه چندین نفر را بازداشت کرده است. در مینیاپلیس که حدود 150‌نفر در نزدیک شهرداری اتراق کرده‌اند، پلیس یک زن را بازداشت کرد. مطالبات معترضان در سراسر جهان متنوع است، اما یک موضوع مشترک آنها اعتراض به گسترش شکاف بین فقیر و غنی است. آنان بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ را عامل نابرابری توزیع ثروت می‌دانند. وال‌استریت نماد شرکت‌ها و نظام سرمایه‌داری آمریکا به شمار می‌رود که در خلال یک ماه گذشته هدف اعتراض مستمر جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» بوده است.

چادر زدن در لندن

در لندن، جولیان اسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در جمع گروهی از معترضان سخنرانی کرد. وی گفت نظام بانکی در لندن دریافت‌کننده پول فاسد است. وی وعده کرد ویکی‌لیکس در ماه‌های آینده کارزاری علیه بانک‌ها به راه خواهد انداخت. گروهی از معترضان لندنی حاضر نشدند پس از پایان تظاهرات به خانه بازگردند. آنان که شمارشان به حدود 250‌نفر می‌رسد، در بیرون کلیسای جامع سن پل در مرکز لندن چادر زده‌اند. آنان وعده‌ کرده‌اند برای نشان دادن خشم خود از بانکداران و سیاستمداران، به‌طور نامحدود در این محل خواهند ماند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس دیروز در واکنش به اعتراض‌های لندن گفت: با کسانی که از مشکلات اقتصادی ناراضی هستند، قدری همدردی می‌کند.

وی گفت: درست است که چیزهای ناخوشایند زیادی وجود دارد که جهان غرب باید بپذیرد و بدهکاری‌های بسیار زیادی توسط دولت‌ها ایجاد شده و روشن است که در نظام بانکی اشتباهات زیادی شده است، اما اعتراض پاسخ این مشکل نیست. اکنون2.57میلیون نفر بیکار در انگلیس وجود دارد که از سال1994 تا به حال بی‌سابقه است. در همین حال پلیس شیکاگو اعلام کرد 175 نفر را نیمه‌شب یکشنبه در محل تحصن در مرکز شهر دستگیر کرده است.

کد خبر 148649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز