همشهری آنلاین: یک از ارکان فیزیک- نظریه اینشتین درباره اینکه هیچ چیز نمی‌تواند سریع‌تر از سرعت نور حرکت کند- ظاهرا با اندازه گیری حرکت سریع‌تر گروهی از ذرات زیراتمی در شتاب‌دهنده بزرگ هالدرون به چالش کشیده شده است.

Albert Einstein

به گزارش آسوشیتدپرس دانشمندان در بزرگترین آزمایشگاه فیزیک جهان پنجشنبه 22 سپتامبر (31 شهریور) اعلام کردند توانسته‌اند سرعت حرکت ذرات نوترینو را با سرعت بیشتر از سرعت نور اندازه‌گیری کنند. این رخداد بر اساس نظریه نسبیت خاص 1905 اینشتین - که با معادله مشهور E=mc2  بیان میشود- اصولا نباید رخ دهد.

جیمز ژیلیس، سخنگوی سازمان پژوهش هسته‌ای اروپا(CERN) ، در این باره گفت: "احساس اغلب افراد این است که چنین چیزی نمی‌تواند درست باشد، نمی‌تواند واقعی باشد."

به گفته ژیلیس این اندازه‌گیری‌ها به قدری باعث شگفتی پژوهشگران شد که آنها از دیگر دانشمندان می‌خواهند پیش از اعلام واقعی بودن این کشف به طور مستقل این اندازه‌گیری‌های را تایید کنند.

او گفت: "آنها جامعه گسترده‌تر فیزیکدانان را فراخوانده‌اند تا نتایج کار آنها را بررسی کنند و به طور مشروح آنها را مورد مداقه قرار دهند، و در شرایط ایده‌آل پژوهشگران اندازه‌گیری‌ها را تکرار کنند."

دانشمندان در CERN می‌گویند دسته‌ای از نوترینوها را کع  از شتاب‌دهنده‌ ذره‌ای در نزدیک ژنو به آزمایشگاهی در فاصله 730 کیلومتری در ایتالیا شلیک کردند 60 نانوثانیه سریع‌تر از سرعت نور حرکت کرده است. دانشمندان حاشیه خطای این آزمایش را 10 نانوثانیه محاسبه کرده‌اند، و به این ترتیب این تفاوت از لحاظ آماری قابل توجه است. اما با توجه پیامدهای فراوان این یافته‌، آنها ماه‌ها ار صرف وارسی و وارسی مجدد نتایج‌شان کردند تا مطمئن شوند خطایی در این آزمایش وجود ندارد.

این پژوهشگران اکنون به لابراتوارهای مشابه در آمریکا و ژاپن چشم دوخته‌اند تا این نتایج را تایید کنند. دانشمندان در موسسه رقیب، آزمایشگاه فرمی در شیکاگوی آمریکا وعده دادند به فوریت این آزمایش را تکرار کنند.

دانشمندان اتفاق نظر دارند که اگر این نتایج تایید شود، بازاندیشی بنیادی در قوانین طبیعت را باعث خواهد شد.

به گفته جان الیس فیزیکدان نظری در CERN که در این تحقیق شرکت نداشت می‌گوید نظریه نسبیت خاص اینشتین مبنی بر اینکه انرژی معادل جرم ضربدر مربع سرعت نور است، اساس فیزیک مدرن است و تا به حال در توضیح رخدادها به طور کامل موفق بوده است.

او گوشزد کرد این پژوهشگران باید توضیح دهند چرا پیش از این نتایج مشابهی به دست نیامده بود.

کد خبر 146391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز