مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

پرانرژی‌ترین برخورد در تاریخ فیزیک ذرات که می‌تواند به کشف شالوده‌های فیزیک نوین منجر شود روز سه‌شنبه - 10 فروردین ماه - در شتابگر بزرگ هادرونی سرن با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایسنا، دانشمندان شتابگر بزرگ هادرونی (LHC) در مرکز تحقیقات هسته‌‌ای اروپا (سرن) با شلیک 2 باریکه پروتون با انرژی 5/3‌تراالکترون ولت، بزرگ‌ترین برخورد در تاریخ ذرات بنیادی را با انرژی 7 تراالکترون ولت (7‌هزار میلیارد الکترون ولت) رقم زدند.

پرانرژی‌ترین برخورد ذرات بنیادی به‌عنوان رویدادی تاریخی در فیزیک ذرات بنیادی مورد توجه گسترده جامعه علمی و رسانه‌های جهان قرار گرفت.باتوجه به همکاری محققان فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پروژه شتابگر بزرگ هادرونی‌سرن، این مراسم به‌طور زنده در پژوهشکده ذرات بنیادی و شتابگرهای پژوهشگاه پخش شد و فیزیکدانان ایرانی که برخی از آنها در بخش‌هایی از این پروژه عظیم بین‌المللی همکاری داشته‌اند به‌طور مستقیم در جریان این رویداد مهم علمی قرار گرفتند.

دکتر محسن خاکزاد، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اظهار کرد: آزمایش مذکور در راستای تلاش‌های چندین ساله‌ فیزیکدانان ذرات بنیادی جهان در قالب پروژه بین‌المللی شتابگر بزرگ هادرونی‌سرن به‌عنوان عظیم‌ترین و پیچیده‌ترین ماشین و ابزار علمی جهان صورت گرفت که هدف نهایی از راه‌اندازی آن پاسخ دادن به برخی از اساسی‌ترین سؤالات فیزیک از جمله اثبات وجود ذره‌ هیگز منشأ جرم چگونگی تشکیل جهان، وجود ماده و انرژی تاریک، ابرتقارن و غیره است.

وی با اشاره به آغاز به‌کار شتابگر بزرگ هادرونی از سپتامبر سال 2008 گفت: فعالیت این ماشین عظیم از 10 سپتامبر 2008 با تزریق نخستین بیم (باریکه‌) پروتون آغاز شد اما فعالیت دستگاه از 19 سپتامبر همان سال به‌دلیل بروز مشکل در بخشی از تجهیزات آن متوقف شد.

در 20 نوامبر 2009 فیزیکدانان مجددا باریکه‌ای را در داخل تونل شتابگر تزریق کردند و 3 روز بعد 2‌باریکه با انرژی 450 گیگاالکترون ولت را برخورد دادند.در ادامه تلاش‌ها، دانشمندان موفق شدند در اواخر سال میلادی گذشته باریکه‌ای با انرژی 18/1 تراالکترون‌ولت را در داخل ماشین تزریق کنند و بعد از کریسمس شروع به افزایش انرژی کردند و برخوردی بین 2 باریکه با انرژی 18/1 تراالکترون ولت به‌مدت 30 دقیقه داشتند.

خاکزاد خاطرنشان کرد: بعد از تلاش‌های چند ماهه، دانشمندان موفق شدند با موفقیت 2 پرتو با انرژی 5/3 تراالکترون ولت را با یکدیگر برخورد دهند که بزرگ‌ترین برخورد در تاریخ فیزیک ذرات بنیادی است.

وی همچنین با اشاره به همکاری محققان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پروژه بین‌المللی شتابگر بزرگ هادرونی سرن تاکید کرد: در راستای این همکاری‌ها در تلاشیم تجهیزاتی را برای استفاده در شتابگر در این پژوهشگاه بسازیم و فعالیت‌های تجربی جدی در حوزه فیزیک ذرات را در کشور آغاز کنیم.

برخورد تاریخی روز سه‌شنبه، آغازگر تحقیقات فشرده‌ای طی 18 تا 24 ماه آینده در این شتابگر (برخورددهنده) عظیم ذرات است.دانشمندان امیدوارند که این مطالعه باعث درک تازه‌ای از ماهیت کیهان و چگونگی پیدایش آن شود.

اما آنها می‌گویند که ارزیابی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از این آزمایش زمان خواهد برد و افکار عمومی نباید انتظار نتایج زودهنگام را داشته باشد.

کد خبر 104073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز