مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی ایسمو درباره آخرین وضعیت شتابگر ملی در مجلس شورای اسلامی گفت:

بحث شتابگر ملی در کمیسیون آموزش در حال مطالعه بوده و هنوز به مرحله تصمیم‌گیری نهایی برای تخصیص بودجه نرسیده است.

حسین محمدی دوستدار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر آیین‌نامه‌ای در زمینه شتابگر ملی تدوین شده که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی است اما هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

وی با اشاره به این مطلب که شتابگر ملی بودجه‌های کلانی را می‌طلبد، اظهار داشت: این کمیسیون، کمیته علمی مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم را موظف کرده تا در این رابطه مطالعات اولیه را انجام دهد و با بررسی کامل، موارد مورد استفاده از شتابگر ملی مشخص شود.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم در پاسخ به چگونگی وضعیت بررسی شتابگر ملی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: آیین‌نامه شتابگر ملی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی است اما هنوز به حد لازم نرسیده تا در رابطه با بودجه آن تصمیم‌گیری‌های نهایی صورت گیرد.

وی یادآور شد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار است پس از بررسی‌های لازم در بحث شتابگر ملی، مطالعات اولیه را انجام داده و پیشنهادهای خود را به مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم ارائه دهد تا در این مرکز موارد مورد استفاده از شتابگر ملی مشخص شود.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم اظهار داشت: کمیسیون آموزش مجلس در این رابطه تاکنون پیشنهادی به مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم ارائه نداده است.

دوستدار در مورد استفاده کاربردی از تابش سینکروترون در کشور با اشاره به اینکه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از سال‌جاری مطالعات شتابگر ملی را آغاز کرده است، بیان کرد: به‌طور کلی از تابش سینکروترون در علوم پزشکی، نانو تکنولوژی، علوم زیستی و دارویی، تشخیص مواد و اجسام استفاده می‌شود اما در کشور تنها در علوم پزشکی آن هم به‌صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که از تابش سینکروترون در تشخیص مواد و اجسام مانند اشعه ایکس استفاده می‌شود، گفت: دستگاه تابش سینکروترون در حال حاضر در کشور وجود ندارد و محققان برای استفاده از آن باید به خارج از کشور بروند و در ایران تنها می‌توان به امور تحقیقاتی پرداخت.

کد خبر 101843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز