همشهری آنلاین: مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست اعلام کرد: نه بنزین استاندارد داریم نه خودروی استاندارد، چرا که تولید بنزین مرغوب معطل ساخت خودروی باکیفیت و تولید خودروی باکیفیت معطل تولید بنزین مرغوب است

آلودگی هوا

به گزارش تهران سما، مهندس وحید نوروزی گفت: وقتی به تولیدکنندگان می‌گوییم چرا بنزین با کیفیت یورو 3 و 4 تولید نمی‌کنید، می‌گویند هر وقت خودرویی با این استاندارد ساختند ما هم سوخت آن را تامین می‌کنیم!

مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران با طرح این موضوع که خبر توقف شماره‌گذاری دو خودرو از دو خودروساز در چند سال اخیر برای چندین بار شنیده شده، گفت: در حالی که این دو خودرو بارها به دلیل نمره پایین تهدید به توقف شماره گذاری
شده‌اند اما متولیان مربوطه به صراحت از آنها دفاع کرده و اعلام می‌کنند هیچ مشکلی برای شماره گذاری این دو خودرو وجود ندارند!

خودروی غیر استاندارد و سوخت غیر استاندارد، دو دلیل آلودگی هوا

در این ارتباط مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به این که با گذشت 173 روز از سال 90 ، شهروندان تهرانی حتی یک روز هم هوای پاک تنفس نکرده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که در نیمه دوم سال به دلیل پایداری و وارونگی هوا کارشناسان پیش بینی کرده‌اند آلودگی و انباشت آلاینده‌ها افزایش یابد.

دکتر یوسف رشیدی یکی از دلایل مهم آلودگی بالای هوای تهران را استاندارد پایین خودروهای تولید داخل دانست و تصریح کرد: تردد روزانه 5/2 تا 3 میلیون دستگاه خودرو در تهران میزان انتشار انواع آلاینده‌ها را تشدید کرده است.

این مدرس دانشگاه با اعلام این که 80 تا 90 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه به ویژه خودروهای شخصی است، اضافه کرد: سوختی که در حال حاضر در خودروها استفاده می‌شود از کیفیت و استاندارد مناسبی برخوردار نیست و به عنوان نمونه وجود 770 ppm گوگرد در گازوییل داخلی در حالی که استاندارد جهانی آن 50 ppm است، یک فاجعه محسوب می‌شود.

دکتر رشیدی با بیان این که بنزین ترکیبات خطرناکی دارد که اگر نسوخته وارد هوا شود به شدت سرطان زا خواهد بود، گفت: در مقایسه با کیفیت سوخت کشورهای پیشرفته، بنزین ما جایگاه مناسبی ندارد و اگر در پیشرفته‌ترین خودروهای دنیا هم سوخت بدون کیفیت و غیر استاندارد استفاده شود، علاوه بر آسیب جدی به موتور خودرو، آلودگی زیادی نیز در هوا منتشر خواهد شد.

در این هوای سمی نمی شود نفس کشید

هم چنین یک فعال محیط زیست «خودروی بی کیفیت» و «بنزین بی کیفیت» را مهم ترین عوامل ابتلا به امراض قلبی و ریوی دانست و اظهار کرد: ما هم از کیفیت پایین خودروها رنج می‌بریم و هم از کیفیت پایین سوخت و این در حالی است که خودروسازان تقصیر را به گردن سوخت می‌اندازند و مسولان سوخت خودروها را مقصر می‌دانند و در این بین مردم ضرر می‌کنند.

دکتر اسماعیل کهرم با اشاره به این که غلظت آلاینده‌های هوا در آسمان تهران بالاست و در واقع تهرانی‌ها سم تنفس
می‌کنند، تصریح کرد: ریه‌های مردم تهران از این حیث آسیب دیده و دامنه امراض قلبی و ریوی روز به روز در حال گسترش است و متاسفانه بسیاری از مردم بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

این مدرس محیط زیست دانشگاه تهران در پایان با تاکید بر این که با بلایی که خودروهای بی کیفیت سر ما آورده دیگر دراین هوا نمی‌شود نفس کشید، خاطرنشان کرد: آلاینده‌های زیست محیطی خودرو و بنزین که درتولید آن از بنزن 50 درصد استفاده
می‌شود و 10 برابر استاندارد5  درصدی کشورهای پیشرفته است، بسیار خطرناک و سرطان زاست.

کد خبر 145182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز