گروه شهری: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر و بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش 438 برابری غلظت آلاینده‌ها در جایگاه‌های سوخت هشدار دادند.

بنزین

براساس نتایج آخرین بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، جایگاه‌های عرضه بنزین از نظر آلاینده‌های بنزن و تولوئن در وضعیت حادی قرار داشته و غلظت متوسط آلاینده بنزن در جایگاه‌های بنزین به 438 برابر حد استاندارد می‌رسد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: آلاینده بنزن ترکیبی سرطان‌زاست و نه تنها جان کارکنان جایگاه‌های بنزین بلکه سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد. یوسف رشیدی با اشاره به اینکه آلاینده بنزن علاوه بر بروز اختلالات تنفسی، بر رشد کودکان نیز اثر سوء برجای می‌گذارد، افزود: این آلاینده‌ سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و از این‌رو برای کاهش آن می‌بایست اقدامات جدی‌ای صورت گیرد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه میزان بخارات بنزین در هوای تهران چندین برابر استاندارد است، هشدار داد: این شرایط در جایگاه‌های عرضه بنزین به مراتب خطرناک‌تر است. معصومه ابتکار با بیان اینکه شورای شهر حدود 3 سال پیش مصوبه‌ای مربوط به بخارات بنزین را گذرانده است، اظهار کرد: برابر این مصوبه، دولت موظف شد که بخارات بنزین را در پمپ بنزین‌ها، خودروها و تانکرهای حمل سوخت مهار کند.

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه با حضور متولیان اجرای این مصوبه در دولت برای پیگیری این موضوع، اظهار کرد: با وجود اینکه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما این اقدامات نتیجه‌بخش نبوده و مشکل بخارات بنزین در شهر تهران حل نشده باقی مانده است. ابتکار با اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به‌صورت مستمر میزان بخارات بنزین شامل بنزن و تولوئن را در شهر تهران اندازه‌گیری می‌کند، اظهار کرد: غلظت این آلاینده‌ها در سطح شهر همواره بالاست و این در حالی است که «بنزن» یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌رود.

به گفته وی، آلاینده بنزن عامل قطعی سرطان‌زایی است و غلظت بالای آن در سطح شهر می‌تواند مخاطرات جدی برای شهروندان داشته باشد. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین به مشکلات دیگری نظیر استاندارد نبودن خودرو و بنزین در کشور اشاره کرد و به ایسنا گفت: این موارد نیز میزان آلودگی هوای کلانشهرهایی نظیر تهران را تشدید می‌کند.
ابتکار همچنین با اشاره به پیشنهاد شورای شهر تهران درخصوص استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در تهران، یادآور شد: متولی اجرای این طرح وزارت صنایع است که هنوز اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفته است.

ابتلا به بیماری‌های پوستی به‌دلیل تماس مستقیم با بنزین

صدرالدین علی‌پور، رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران،‌ با بیان اینکه ترکیبات موجود در بنزین عاملی سرطان‌زا به شمار می‌آید، اضافه کرد: تماس مستقیم کارکنان جایگاه‌های بنزین با این ترکیبات موجبات ابتلا به بیماری‌های پوستی را فراهم آورده و استنشاق مداوم بخارهای بنزین می‌تواند سبب بروز عوارض روحی و روانی و ناراحتی‌های عصبی برای این افراد شود.

وی با ذکر این نکته که مواد افزودنی به بنزین نظیر سرب و متیل بروماید ترکیباتی هستند که سرطان‌زا بودن آنها به اثبات رسیده، اظهار کرد: استفاده صحیح از جایگاه‌های سوخت از جمله خاموش کردن موتور وسایل نقلیه هنگام سوختگیری می‌تواند در کاهش آلودگی این جایگاه‌ها مؤثر باشد، هر چند متأسفانه جایگاه‌های سوخت به‌خودی خود تولید آلودگی می‌کنند.

سرطان‌زا بودن بخارهای بنزین

از سوی دیگر یک فوق تخصص ریه، هوای موجود در جایگاه‌های بنزین را پر از ترکیبات سرطان‌زای متصاعد از بنزین که برای لحظاتی در جایگاه محبوس می‌شود، عنوان کرد و گفت: واضح است فرد یا افرادی که در مجاورت چنین فضای مسمومی قرار می‌گیرند، در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک خواهند بود.

دکتر کاظم آملی شایع‌ترین بیماری‌ها در این خصوص را بیماری‌های ریوی نظیر تورم مجاری تنفسی فوقانی، برونشیت، برونشیولیت، آسم و عفونت‌های ریوی دانست و افزود: سرطان‌زا بودن بخارهای بنزین به‌دلیل ترکیبات آن به اثبات رسیده است.

نیمی از بخارهای بنزین وارد خون می‌شود

وی با اشاره به اینکه تنفس در هوای آلوده به بخارهای بنزین 50 درصد سموم را از طریق دیواره ریه وارد مجاری خون می‌کند و 50 درصد سموم باقی‌ مانده نیز از طریق بازدم دفع می‌شود، اظهار کرد: استنشاق هوای آلوده از طریق تحریک برونش‌ها و حبابچه‌های ریه التهاب به‌وجود آورده و این التهاب در هر بخشی از بدن، آن بخش را مستعد عفونت می‌کند.

آملی افزایش غلظت خون به‌دلیل جذب آلودگی‌هایی نظیر سرب و متیل بروماید در ترکیبات بنزین از طریق استنشاق را از دیگر آثار تنفس در هوای آلوده به بخارهای بنزین بر شمرد و تصریح کرد: آلودگی هوای محبوس در جایگاه‌ها غیرقابل تصور است و بیشتر افرادی که در این جایگاه‌ها کار می‌کنند دچار سرگیجه‌های مزمن شده و حتی از حملات آسم رنج می‌برند.

وی اختلال در متابولیسم طبیعی بدن را از دیگر عوارض تنفس در هوای آلوده به بخارهای بنزین اعلام و اضافه کرد: ابتلا به تصلب شرایین، تحت فشار قرار گرفتن مغز و قلب و آسیب جدی به مویرگ‌های این دو عضو، از عوارض دیگر این آلودگی است.

کد خبر 143574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز