سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

با گذشت 5 ماه از سال 90، تهران یک روز هم هوای پاک نداشته است و به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نیمه دوم سال به خاطر پایداری و وارونگی هوا، آلودگی هوا و انباشت آلودگی بیشتر خواهد شد.

ازاین‌رو امسال را می‌توان آلوده‌ترین سال تهران نامید؛ سالی بدون یک روز پاک.آنگونه که مدیران شهرداری تهران و اعضای شورای اسلامی شهر پیش‌تر هشدار داده بودند، آلودگی‌های جدید نظیر ترکیبات بنزین و برخی ذرات معلق، طی سال‌های اخیر به‌تدریج وارد هوای پایتخت شده و سرانجام موجب شد که امسال حتی در فصل بهار هم تهران روز پاک به‌خود نبیند.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ترکیبات سرطان‌زای بنزین، که نسوخته وارد هوای شهر می‌شود و خودروهای تولید داخل که عموماً تکنولوژی پایینی دارند، از دلایل افزایش آلودگی‌ها در پایتخت هستند.شورای شهر و شهرداری تهران طی یکسال گذشته بارها نسبت به ورود آلودگی ناشی از سوخت ناقص بنزین، آلودگی‌های ناشی از تداوم استفاده از آزبست و آلودگی‌های ناشی از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت، هشدار داده و خواستار توقف این رویه شده بودند.

یوسف رشیدی در ادامه ایست قلبی، تنگی نفس و خیلی بیماری‌های دیگر را از‌جمله آثار و عوارض آلودگی هوا دانست. وی با تأکید بر اینکه خودروهای استاندارد خارجی به درجه‌ای از تکنولوژی رسیده‌اند که خروجی اگزوز برخی از آنها از هوای تهران تمیزتر است، اظهار کرد: این در حالی است که خودروهای ما به زور استاندارد یورو 2 می‌گیرند. رشیدی با اشاره به اینکه با استانداردهای اعمال شده منواکسیدکربن تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: این در حالی است که هنوز با هیدروکربن‌های سرطان‌زا و ذرات آزبست درگیر هستیم.

وی با بیان اینکه در دنیا میدان دید یک عامل اصلی برای پاکی هوا شناخته می‌شود، اضافه کرد: الان وقتی از پنجره به بیرون نگاه می‌کنیم، کوه‌های شمال تهران را نمی‌توانیم به‌خوبی ببینیم. رشیدی با تأکید بر اینکه امسال در ایام عید که شهر خلوت بود نیز تهران یک روز هم هوای پاک نداشت، گفت: ما باید بتوانیم مقدار تولید آلودگی هوا را به توان تحمل اتمسفر رسانده و میزان آلودگی هوا را به یک چهارم وضعیت کنونی کاهش دهیم. وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم، اظهار کرد: با گسترش حمل‌ونقل عمومی باید به نقطه‌ای برسیم که شهروندان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به وسیله نقلیه شخصی خود ترجیح دهند.

رشیدی با تأکید بر اینکه خودروسازان باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و در عین حال کم مصرف بروند، گفت: تا وقتی خودروسازان به جای استفاده از تکنولوژی مدرن، موتور پیکان را روی پژو بگذارند وضعیت از این بهتر نمی‌شود.وی استفاده از کاتالیست در خودرو و تعویض دوره‌ای کاتالیست‌ها را از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا بر شمرد و افزود: علاوه بر این باید استفاده از آزبست به‌صورت کامل حذف شده و جایگاه‌های بنزین به سیستم جذب بخارهای بنزین مجهز شوند. رشیدی با تأکید بر اینکه ما در کشورمان از موتورسیکلت‌هایی استفاده می‌کنیم که دیگر در هیچ نقطه‌ای از دنیا از آنها استفاده نمی‌شود، اعلام کرد: 75 تا 85 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه و باقیمانده آن ناشی از کارخانه‌ها و منازل است.

کد خبر 143909
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز