چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به روند رو به رشد انواع سرطان‌های خون در کشور و ارتباط این بیماری‌ها با آلاینده‌های هوا، تاکید کرد:

آلودگی

بحث آلودگی بنزن و آزبست در کلانشهرهای کشور جدی است و باید در این زمینه فکری اساسی شود.دکتر رشید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: براساس گزارش برنامه ثبت سرطان کشور، هرچند میزان بروز سرطان‌های مری و معده به‌عنوان سرطان‌های شایع کشور در بسیاری از استان‌ها مقداری کاهش یافته اما رتبه سرطان خون در کشور در حال افزایش است. وی ادامه داد: شاخص این آلودگی‌ها در فصولی از سال از حد اضطرار هم فراتر می‌رود. از طرف دیگر تاثیر تماس با یک ماده سرطان‌زا پایدار است و حتی در مواجهه کوتاه مدت، اثر خود را بر سلامت فرد در دراز مدت می‌گذارد. براین اساس تعداد افرادی که در معرض خطر بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های هوا قرار دارند، زیاد است.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت به مصوبه لازم الاجرای شورای‌عالی محیط‌زیست در سال 79 مبنی بر ممنوعیت استفاده از آزبست و جایگزینی آن با مواد سالم‌تر که برای سلامتی خطری نداشته باشند اشاره کرد و با ابراز تأسف از عدم‌اجرای این مصوبه قانونی با وجود گذشت 11 سال از زمان تصویب آن گفت: هر چند این مصوبه در همان سال 79 به تمام کارخانجات ابلاغ شد و براساس آن وزارت صنایع موظف به کنترل بحث آزبست بود اما این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است.وی گفت: در سال آینده با همکاری مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت موضوع آلاینده‌های هوا و به‌ویژه موضوع مربوط به آزبست را در کشور دنبال می‌کنیم. تاثیر آلاینده‌هایی نظیر آزبست بر بدن، دیرهنگام بروز می‌کند. اگر این موضوع جدی گرفته نشود، 20 سال آیند سرطان از نوع مروتلیوما بسیار زیاد خواهد شد. باید فکر جدی در این زمینه شود.

کد خبر 142153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز