همشهری‌آنلاین: سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه اعلام کرد سالانه بیش از دو میلیون نفر از مردم جهان به علت بیماری های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

air pollution

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو ،سازمان بهداشت جهانی کیفیت هوا را در 1100 شهر از 91 کشور جهان مورد بررسی قرار داد و نتایج این تحقیق را اعلام کرد.

بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی ، از این دو میلیون نفر ، یک میلیون و سیصد هزار تن در پی آلودگی هوا در شهرها جان خود را از دست می دهند. آلودگی در کشورهای پیشرفته به اندازه کشورهای در حال توسعه وجود دارد. در حالی که با رعایت استانداردها ، می‌توان از یک میلیون و یکصد هزار مرگ و میر پیشگیری کرد.

هوای آلوده می‌تواند با نفوذ در شش ها و ورود به جریان خون، موجب بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، تنگی نفس (آسم) و عفونت‌های تنفسی شود.

more

 آلودگی هوا به سرطان ریه می‌انجامد

براساس این تحقیق ، 80 کشور از مجموع این 91 کشور که اطلاعات خود را در اختیار این سازمان قرار دادند، معیارهای بهداشتی این سازمان بین‌المللی را در زمینه آلودگی هوا رعایت نمی کنند.

دکتر ماریا نئرا ، مدیر بخش بهداشت عمومی و محیط زیست سازمان بهداشت جهانی ، روز دوشنبه در برابر خبرنگاران گفت در بسیاری از شهرها آلودگی به خطرناک ترین سطح خود برای سلامت انسان رسیده است.

 رشد سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی در کشور more

خطرناک ترین مناطق در کشورهایی است که مانند چین و هند با رشد سریع جمعیت رو به رو هستند.

منشأ این آلودگی به خصوص منابع سوختی همچون نیروگاههای برق و وسایل نقلیه موتوری است.

به گفته این مسئول، اگر کشورها محیط زیست را کنترل و به درستی مدیریت کنند، می‌توان به طور قابل توجهی ابتلای افراد را به عفونت های تنفسی، بیماری های قلبی و سرطان ریه کاهش داد.

وی افزود بسیاری از کشورها فاقد قوانینی درخصوص کیفیت هوا هستند و هنگامی که وجود داشته باشد، معیارهای ملی و کاربرد آنها به طور چشمگیری متفاوت است.

وسایل حمل و نقل، صنعت، استفاده از زغال سنگ و سوخت‌های زیست توده (biomasse) در کارخانه ها و نیز نیروگاههای زغالی برق از نخستین آلاینده‌های محیط زیست محسوب می‌شوند.

براساس این تحقیق، آلودگی هوا بر بیماران، کودکان و سالخوردگان تاثیرات شدیدتری دارد.

سازمان بهداشت جهانی راهکارهایی برای مبارزه با آلودگی هوا پیشنهاد داد که از جمله می‌توان به توسعه حمل و نقل عمومی، ترغیب افراد به پیاده روی و استفاده از دوچرخه و نیز ساخت نیروگاههایی با سوخت‌هایی غیر از زغال سنگ اشاره کرد.

سازمان بهداشت جهانی با وجود این اعلام کرد این ارقام هنوز کامل نیست؛ چرا که آمار و ارقام بسیاری از کشورها همچون روسیه و برخی کشورهای افریقایی در آن وجود ندارد.

more

 آمار مرگ و میر ‌آلودگی هوا برای نخستین بار ‌منتشر می‌شود

کد خبر 146738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز