یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست اعلام کرد: هر بار که بحث آلاینده آزبست مطرح شده، موضوع با چند ابراز تأسف و وعده غیر عملی به اتمام رسیده است

آزبست

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، مهندس وحید نوروزی افزود: الیاف پنبه کوهی یا آزبست که می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامرئی با قطر کمتر از نیم میکرون تبدیل شود، هنگام تنفس به اعماق شش‌ها نفوذ می‌کند و برای همیشه همان جا باقی می‌ماند.

وی اظهار کرد: با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم می‌توانند سبب بروز بیماری آزبستوسیس و ابتلا به سرطان‌های ریه و حنجره شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ فرد مبتلا منتهی می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: به خاطر منافع اقتصادی عده‌ای خاص، تهران قربانی آزبست شده، در حالی که در اروپا با این اعتقاد که آزبست ماده‌ای سمی است و اثرات مخربی بر محیط زیست بر جای می‌گذارد، استفاده از آن را به نزدیک به صفر کاهش داده‌اند.

افزایش مصرف آزبست کشور از 10 هزار تن به 100 هزار تن

وی اعلام کرد: سه کشور روسیه، چین و کانادا مجموعاً 65 درصد تولید آزبست جهان را در اختیار دارند که از آن‌ها به عنوان مثلث تولید آزبست می‌توان نام برد و در این میان کانادا به شدت در حال گسترش فعالیت‌های خود در موضوع آزبست در جهان است و روسیه نیز در این زمینه در کشورمان بسیار فعال است.

نوروزی افزود: کشور ما طی 40 سال اخیر مصرف آزبست را از 10 هزار تن به 100 هزار تن در سال افزایش داده که 90 درصد آزبست مصرفی در محصولات سیمانی مانند لوله و ورق و 10 درصد آن نیز در تولید لنت ترمز و کلاچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: نیمی از واردات آزبست ایران از روسیه تأمین شده و برزیل، قزاقستان و کانادا دیگر تأمین‌کنندگان آزبست کشورمان هستند و می‌توان از روسیه و کانادا به عنوان دو کشوری که با تولید آزبست با سلامت انسان‌ها در ایران و جهان بازی می‌کنند، نام برد.

نوروزی تصریح کرد: حدود 8 هزار کارگر به صورت مستقیم در 15-10 کارخانه تولید سیمان و حدود 40 کارخانه و کارگاه تولید لنت ترمز و کلاچ مشغول به کارند که در مقایسه با زیان‌های وحشتناک آزبست برای کل مردم کشورمان از جمله 8 میلیون مردم تهران عدد بسیار کوچکی است.

آزبست هوای تهران تا 60 برابر آمریکا و اروپاست

وی اعلام کرد: در شرایطی که میزان استاندارد آزبست در هوا صفر و عددی که برای آمریکا و اروپا ارائه شده پنج صد هزارم فیبر بر میلی‌ لیتر است، در تهران این عدد به طور متوسط سه هزارم فیبر بر میلی ‌لیتر است و به عبارتی میزان آزبست هوای شهر تهران تا 60 برابر شهرهای آمریکا و اروپاست.

نوروزی افزود: سالانه 100 میلیون نفر در جهان در مواجهه با آزبست قرار می‌گیرند که 100 هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند و در این میان حتی کارگرانی که با لباس‌های خود ذرات آزبست را به خانه‌هایشان می‌برند، اعضای خانواده به خصوص فرزندانشان را در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از این ماده سمی قرار می‌دهند.

وی گفت: بهترین راه مقابله با خطرات آزبست حذف آن است و این در حالی است که 4 سال از مهلت قانونی برای حذف الیاف آزبست در تولید محصولات حاوی این ماده سمی گذشته اما شهروندان همچنان الیاف سرطان‌زای آزبست را استشمام می‌کنند.
هزار تن آزبست در گمرک دپو شده است

نوروزی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور باید طی 7 سال از سال 79 تا 86 به تدریج تمام محصولاتی که در تولید آن‌ها از آزبست استفاده می‌کردند حذف می‌شد اما به دلیل عدم توجه دست‌اندرکاران در سال‌های اخیر و به رغم سپری شدن این مهلت 7 ساله کارخانجات تولید محصولات آزبستی همچنان از این ماده خطرناک استفاده می‌کنند و هیچ ‌کس هم به فکر جایگزین آن نیست.

وی تصریح کرد: هنگامی که حرمت مصوبات قانونی از سوی تصویب کنندگان آن شکسته می‌شود، دیگر چه انتظاری می‌شود از افراد و گروه‌هایی داشت که منافعشان با تولید محصولات حاوی آزبست گره خورده است.

نوروزی اضافه کرد: هم اکنون هزاران تن آزبست در گمرک دپو شده و مجوز ثبت سفارش آن سال گذشته صادر گردیده و سازمان محیط زیست باید از قدرت حاکمیتی خود به نفع مردم استفاده کند تا کسی به خود اجازه ندهد با سلامت و جان مردم بازی کند.

مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران در پایان خاطر شان کرد: لطمه به جان و سلامت شهروندان موضوعی نیست که به سهولت بتوان از کنار آن رد شد و از این رو رسانه‌ها و نهادهای ذیربط این موضوع را باید به یکی از اولویت‌های خود تبدیل کنند.

کد خبر 147872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز