مدیر مرکز پایش آلودگی هوای محیط‌زیست استان تهران گفت: تهرانی‌ها در مهرماه امسال حتی یک روز پاک هم نداشته‌اند اما ۲۳روز سالم را تجربه کرده‌اند.

شهر تهران

به گزارش فارس، رسول‌علی اشرفی‌پور در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که در استانداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما معمولا در فصل سرما با پدیده وارونگی دما مواجه می‌شویم و در این شرایط با پایداری در فصول پاییز و زمستان در کلانشهر تهران روبه‌رو هستیم. وی ادامه داد: ما در سال گذشته شرایط پایداری را داشتیم و یک‌جلسه‌ای در مورد آلودگی هوا برگزار کردیم.

اشرفی‌پور با توصیه به دیگر اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران گفت: ما باید آمار روزانه هوا را از اداره کل هواشناسی استان تهران گرفته و اطلاعاتی در زمینه سرعت باد داشته باشیم؛ چراکه وقتی سرعت باد پایین می‌آید، وارونگی دما اتفاق می‌افتد. به گفته وی، دبیرخانه کارگروه آلودگی هوا باید با گرفتن اطلاعات از سازمان هواشناسی، جلسات اضطرار قبل از شرایط هشدار تشکیل دهد. اشرفی‌پور با بیان اینکه اطلاعاتی که از این شبکه می‌توان دریافت کرد می‌تواند در موضوع ریزگردها نیز مؤثر واقع شود، گفت: ما قبول داریم که شاخص PM2.5 مؤلفه گردوغبار است و حدود یک سال یعنی از اوایل مهر۸۹ ما این پارامتر را در کشور اندازه‌گیری کردیم.

نقش اتوبوس‌های تندرو در کاهش آلودگی

در ادامه جلسه محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه ما از اساتید دانشگاه‌ها برای شرکت در این کارگروه دعوت کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰پروژه در مورد افزایش کیفیت بنزین با استاندارد یورو ۵ افتتاح شده و تمام پالایشگاه‌ها وظیفه دارند تا کیفیت سوخت را افزایش دهند. وی ادامه داد: اگر می‌بینیم که در شش‌ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته‌ایم، به خاطر نصب دستگاه‌های سنجش PM2.5 بوده است.

در راستای برنامه کاهش آلودگی هوا، ظرفیت خطوط حمل‌ونقل عمومی خصوصا خطوط اتوبوس‌های تندرو افزایش یافته و نوسازی ناوگان نیز صورت گرفته است. در این رابطه تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اظهار کرده که ۵۰ درصد از نیاز حمل‌ونقل بر دوش حمل‌ونقل عمومی قرار گرفته است که این رقم قبلا ۲۰درصد بوده است.

محمودی اظهار داشت: با توجه به افزایش وسایل نقلیه روزانه در استان تهران، حدود ۲میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت مایع داریم. همچنین اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها موجب شد که ساختمان‌سازی به سمتی برود که مصرف انرژی کاهش یابد و هدررفت انرژی نداشته باشیم. وی تأکید کرد: سفرهای استانی، شهر و استان تهران را نجات داد و نگذاشت تهاجم‌ها به سمت تهران پیش برود چرا که اگر این خدمات نبود تهران هم‌اکنون ۱۲میلیون نفر جمعیت داشت اما تهران هم‌اکنون حدود ۷میلیون و ۲۰۰ تا ۸میلیون نفرجمعیت دارد.

محمودی افزود: هم‌اکنون کمتر خودروهای دودزا در سطح شهر تهران دیده می‌شود که این از اقدامات نیروی انتظامی است؛ همچنین هم‌اکنون قدرت خرید مردم بالا رفته و مردم از خودروهایی که دیگر دودزا نیستند، استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: مسائل ذکر‌شده به کاهش آلودگی هوای تهران کمک کرده است، همچنین افزایش محدوده زوج یا فرد باعث شده که عده‌ای یک روز درمیان ماشین‌‌هایشان را به خیابان‌ها بیاورند. در ادامه این جلسه محمد رستگاری، مدیر مرکز پایش آلودگی هوای محیط‌زیست استان تهران اظهار داشت: در سال۹۰ یک روز پاک داشتیم اما با پارامتر کوچک‌تر از 5/2میکرون ما از ۲۰روز ناسالم و ۴روز سالم در سال ۹۰ برخوردار بوده‌ایم.

آلودگی هوا، دغدغه نخست

در این جلسه یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه سال به سال امکان دارد که آلاینده‌ها اضافه شوند، افزود: موضوع آلایندگی هوا را باید دغدغه اول مدیران قرار دهیم چرا که اگر به‌طور مثال ما نگوییم میزان بنزن بالاست، وزارت نفت به سمت اصلاح آن نمی‌رود. وی ادامه داد: ما تا سال۸۸ هیچ استاندارد هوای آزاد در کشور نداشتیم.
کاظم ندافی، رئیس گروه سلامت محیط کار وزارت بهداشت در ادامه جلسه کاهش آلودگی هوای تهران اظهار داشت: اگر به آلودگی هوای تهران طی ۱۰سال گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که از نظر غلظت کاهش داشته‌ایم اما آیا در این وضعیتی که هستیم شرایط برای سلامت مردم مطلوب است؟ به هیچ وجه. وی ادامه داد: در سال۵۴ که آلودگی هوا اندازه‌گیری می‌شد کل ذرات معلق وزن شد اما بعدها گفته شد که این کار ارزشی ندارد و بعد از چند سال گفته شد که پارامتر PM2.5 بالاترین پارامتر از نظر سلامت است. ندافی افزود: وزارت بهداشت معمولا شرایط هوا را سختگیرانه‌تر اعلام می‌کند ولی آلودگی هوا بحث سیاسی نیست بلکه سلامت موضوع مستقلی است.

رئیس گروه سلامت محیط کار وزارت بهداشت با بیان اینکه ما برای نخستین بار صاحب استاندارد شده‌ایم، گفت: تمام سازما‌ن‌های محیط‌زیست و بهداشت دنیا هیچ‌کدام میانگین آلایندگی‌ها را نمی‌گیرند بلکه مبنای اعلام آلودگی هوا، سلامت افراد پیر، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان است.

ندافی عنوان کرد: بهتر است که هشدارها را به 2صورت یعنی یکی برای مدیران و دیگری برای مردم اطلاع‌رسانی کنیم و اساس همه این اطلاعات یکی باشد. وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس میانگین، اطلاعاتی در مورد آلودگی هوا اعلام نکنیم.

کد خبر 148760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز